Khamis, 26 April 2012

TAMAK

Manusia ni kekadang tamak....
tamak dari segala sudut...
Macam2 jenis tamak yang dapat dilihat
Tamak tu kan permainan dunia, orang yang tamak itu 
sahabatnya syaitan..

X pandai sangat nak bercerita tentang agama
tapi apa yang ada disekeliling kekadang adalah percerita yang hebat
kisah dan jalan2 yang perlu dilalui didunia ni
bagaikan 1 ensiklopedia yang lengkap..
kehidupan harian kita sebenarnya adalah penglipurlara.

Selalunya, manusia akan suka pada yg bukan haknya
dengki tu memang selalu memainkan peranan utama 
apa yg ada, yang Allah kurniakan 
yang Allah kata adalah yang sebaiknya untuk kamu
tapi yang itulah selalu dipersiakan...

yang bukan hak kita, 
yang bukan ditakdirkan untuk kita
yang itu yang kita kejar, yang itu yang kita nak
yang itu yang kita harapkan...

Maka, jadilah kita seperti pepatah lama
'Yang dikejar x dapat, yang dikendong keciciran'

tapi, kita manusia biasa yang penuh kekhilafan ni
masih x belajar dari kesilapan itu....
masih x percaya dengan ketentuan Illahi..
masih buta tentang yang maner buruk dan maner baiknya
maka selamanya kita jadi manusia yang rugi


Nota kaki:
Sama-samalah kita perbaiki diri

3 ulasan:

Nad @ MamaZakwan berkata...

alahai...nape ni?

etiey.com berkata...

org tamak selalu rugi...

apa pun yang tuhan bagi, itulah yg terbaik utk kita kan. tuhan dah tentukan rezeki masing- masing kan...

lamanya tak singgah sini.

wan nurul hezrina berkata...

tamak mmg sifat yg tak elok.harap semuanya ok