Selasa, 4 September 2012

BESARRRR PUNYERRRRR

Me ase balik Pahang mesti dapat habuan laut yg best.hehe
Xkan hampa ler ngan hasil tangkapan abah me
Kalau x ketam, udang, kalau x udang, ikan....
Memang heaven makanan laut..
Maner x heavennya, jeti depan rumah abah me jer

Abah me sepanjang bulan pose ritu x berniaga
Kerjanya asyik ke laut jer...
Tapi hasilnya sangat lumayan tau.
Terutamanya ketam dan ikan kakap@siakap

Bebaru ni abah kasi me ikan siakap besorrrr punyer
tapi abah me kata itu ler paling kecik dia dapat
yg paling kecik dia simpan kat me..
Masa me nak balik ritu, ikan tu masih hidup...
memang fresh ler..

opppp....ikan siakap tu, kat kampung me panggik kakap


Besar tau....x buat nak letak dalam singki


Tapinya ikan siakap laut ni, sisiknya amat ler keras dan besorr
jenuh me nak menyagatnya..
untuk seekor ikan ni, boleh ler me buat lauk untuk 3 kali makan
hahahha...sekali masak 3 rasa, sekali msak kicap, sekali goreng jer
kalau masak sekor gitu, maunya x abis makan




Besorrr Punyerrrr


Abah me kata paling besor dia dapat ikan kakap ni sekor 17kg
tapi jual ler yg tu, besor sangat pun x abis makan.

me x pandai makan ikan air tawar
orang duk kecoh kat area ni ikan patin sangat femes
tapi me x makan...kalau kat kantin me ni,
tiap2 hari ada ikan patin, ikan keli..
maybe sebab dari kecik kami dah biasa makan ikan laut
bukan sebab berlagak ke aper ker...
dah ayah me memang jenis suka ke laut...
Setakat ketam atau udang galah yg orang beli berpuluh2 sekilo tu
me ngan adik2 boleh makan dengan mewah
yg lagi penting hasil titik peluh abah sendiri
itulah nikmat Allah yg dapat kami nikmati..Alhamdulillah




Nota kaki:
x sabar lak nak tunggu abah col gitau udang galah ada..hehehe

*Apabila Allah memberi nikmat kepada engkau dengan sesuatu nikmat, maka terimalah dengan merendahkan diri, nescaya Allah sempurnakan nikmat itu kepada engkau (Nabi Isa a.s)

5 ulasan:

MRS. K berkata...

i suke siakap jugak!!

wah.. dah rajin update! best... bila nak tayang gambo rayer nye yang?

MRS. K berkata...

nak tgk dhiya pakai baju raya plsss

LYAfrina berkata...

ooiii..sedapnyer..
kalo masak ikan 3rasa sedap ni

amirah berkata...

best kalo dpt mkn yg fresh2..segarr

Salina@IbuAqil berkata...

Umakaihhhhhh!!
Mak besan oiii..
Besaunya..
Masak kukus sdap tuh.. ;D