Khamis, 29 Julai 2010

LEMPENG DAN KARI DI PETANG HARI

Tengahari tadi mama masak lauk kari ayam..wat pekat2 skit kuahnya..Pastu tengok ada lagi saki bakinya..So daripada membazir camtu jer (yelah kami semua kat rumah ni x makan malam...malam tadi jer melantak megi laki bini)..hehe...baik mama wat lempeng cicah kari utk minum petang.

Tu dia....kari ayam yg tinggal 2 ketul ayam ngan lempeng (menu minum petang yng yum..yum)

 Fokus skit kat lempengnya
(ala2 chapati melayu gitu)
syokkkk....pastu tadi kami sekeluarga layan sambil duduk bersila depan tv, tengok BBC

Tingat zaman budak2 dulu mak selalu buat lempeng ni...dan kami akan makan dengan lahapnya..siap berlumba2 saper ag banyak. Dalam 6 org adik beradik mama 2, adik lelaki yg ke3 tu paling kuat makan..skali dia ngadap menda alah ni leh abis 10 keping tau..haha..Tapi yg lain tu pun, mesti lebih 5 punyer.

Kalau bulan pose, ada jugak time mak buat lempeng ni (memang slalu buat punnnn)...mak buat tu sebab kami adik beradik amat2 suka. Mak maner x suka tengok anak2 dia makan dengan jayanya..kahkahkah
Tapi tingat mak buat syarat...
"saper pose penuh hari ni leh makan banyak2, saper pose separuh hari leh makan x lebih 5 dan saper x pose leh makan 1 jer..."
Memang hari tu semua pose penuh..hahah..lucukan mak kita dulu2 psyco anak..Tapi kira berjayalah tektik dia tu..

Tadi time ngadap lempeng tu, tiba2 tingat kat mak kat kampung..alahai rindunyer masakan mak..

Eh nak resepi @ cara2 buat lempeng ni x?
SEnang jer.......................................

Tepung gandum
Tepung beras 
(nisbahnya...kalau 1 cawan tepung beras, tepung gandum kena 2 atau 3 cawan)
sedikit garam
sedikit santan
(kalau u oll guna santan kotak, kena la tambah air, kalau santan perah guna santan cair tu)

bancuhan xmau terlalu cair, then x mau terlalu pekat..(cis pooorahhhh..mcm kau sorang pandai wat lempeng)
Pas u oll kacau rata...bleh ler bakar atas kuali..siap


Nota kaki:
Tingat plak kat murtabak yg abah buat...sedapnya...hopefully pose tahun ni abah jual murtabak ag..

3 ulasan:

anisalya berkata...

wah...
abah jual murtabak kat mana?
encik suami suka la lempeng...
macam la saya tak suka kan.
hehehe...

tapi memang sedap kalau cicah dengan kuah kari...

T@sh Sch@ berkata...

ermmm sedapnyerrr...
lama tak makan lempeng ngan kakak nagkat ..
(org pertama ajar scha mkn lempeng)

erm... tp scha wut simple jerrr...
tepung gandum + air + garam
(+ bawang [kalu nak tambahan..])

nak masak dia kasi rata n bulat tu yang sangat mencabarkan ...

ermmm windu lempeng

BIONIC WOMEN berkata...

anisalya: abah saya jual murtabak kat Pahang..heheh

TAshcha: lempeng kuih x lapuk dek zaman..hehe..pizza tu basic dia tiru lempeng ler..memandai jer aku, kang pizza saman plak..kuikuikui