Khamis, 19 Julai 2012

BANYAK MINUM AIR vs JANGAN MINUM AIR BANYAK

Kita selalu dengar orang pesan kena minum air banyak kan??
MEmang betul kena minum 8 gelas air sehari
baik untuk sistem badan kita, dan banyak ag kebaikannya

Bebaru ni me gi berurut ngan bidan kg...
Sambil mengurut tu, sambil berbual2 ngan si bidan yg me panggil 'wan'
(me panggil wan sebab semua org panggil dia wan..hehe)
banyak gak ler petua lama-lama me korek dari wan
especially petua kewanitaan...

Masa menurun petua tu, ada wan tu cakap
Pompuan ni jgn minum air banyak2..x elok
me tanya ler wan tu semula:

Me:   Eh betul ke wan, bukan orang kata minum air banyak bagus???
Wan: Memang ler, tapi orang pompuan ni x bagus minum banyak..
         Kalau minum tu kena setengah gelas jer sekali minum, tapi minum kerap..
         selalunya orang main teguk jer..x elok, nnti kembang urat2 perut.

Hokeh..u oll nampak x apa yg wan tu nak sampaikan...
Perkataan yang sama iaitu banyak..tapi membawa maksud yg berbeza
sebab tu orang kata, orang2 tua ni selalunya banyak info tersembunyi..hehe
(siusly me x paham secara detail yg dimaksudkan dengan kembang urat perut@rahim..
tapi yg me paham, some bad impact to our womb

Sambung Perbualan ag:

Wan:  Sebab tu orang x  bagi minum air sejuk, kena minum air panas,
          Kalau minum air sejuk kita teguk sesuka hati jer, tapi air panas, kita hirup perlahan2.

See..ilmu kedua..ituler sebabnya kenapa orang kata ais tidak elok..haha

Banyak lagi ler, ilmu me korek ngan wan tu sepanjang sesi
urut-mengurut berlaku..

*ehem..ehem..perbualan tersebut telah ditranslatekan ke bahasa yg mudah difahami,,
kerana wan menggunakan longat pahang yg sangat pekat**
kang ramai lak yg xpaham..hehehe

Hasil seterusnya dari aktibiti berurut itu ialah::


Kena makan maajun kg

Berusaha tangga kejayaan..kan kengkawan
Berusaha demi kesejahteraan keluarga itu, insyallah dapat pahala
inyallah jugak Allah berkati



Nota kaki:
Best ler duk kg...berurut ngan bidan lama ni sangat best tau..tangan dia tu lain skit rasanya..
dah ler gtu, xder bayaran dikenakan, ikut suka hati nak sedekah berapa..
dapat ubat traditional yg dibuat lak tu..komfom xder pengawet..hehe
banyak lak tu wan bagi....
             

11 ulasan:

*azni* berkata...

untung la..sy urut ms pntang ritu je..klu kena urut ni mesti best kn..

eima berkata...

o0o kena minum sikit2 ek...ok ok paham paham

iduraz berkata...

oo, kita paham..betui gak tu...tu seronok berborak ngan orang lama, sebab diorang byk sangat pengalaman.

SYANI berkata...

Terima kasih kerana kongsi ilmu ni. Peua orang dulu2 memang ada banyak maksud tersiratnya...

...sWeeT uMi... berkata...

ooo camtu ye...mmg lain maksud yg nak disampaikan...ye dak hehehe...pasni minum air byk tp sekali minum dlm kuantiti yg sikit...(^_^)

amirah berkata...

uiii bestnyaaa...dah lama x gi urut sejak bersalin aritu..kalo bidan2 ni memang byk petua nya...selalu jugak dgr mcm2 petua..

Nad @ MamaZN berkata...

oo, ok...
bagus la wan ni..
ada maajun lebey tak?
haha!

KhaiRin : anies berkata...

bgs nyer petua...

lamanya x berurut..

Suhana Shuib berkata...

petua yang bagus sekali..Su suka minum ais.. perot mmg buncis sket..hahaha..malu plak nak mgaku..

LYAfrina berkata...

lya suka sgt minum ais...

x pnh mkn majun kmpung..lg pon tkut pns n blwn dgn ubt spital

salam ramadhan

wan nurul hezrina berkata...

beshnyer berurut=)eily semoga usaha membuahkan hasil.nurul sentiasa berdoa..petua wan nampak simple tapi 2 lah penting=)