Rabu, 27 Oktober 2010

BERBAKTI PADA TANAH, BANYAK HASILNYA

Hari2 mama baca coretan eb a.k.a mamaerish@ ten little fingers
tentang tumbuhan herba kat sekeliling umah dia, membuatkan mama rindu kampung..huhu
Hampir setiap hari ada jer catatan eb pasal tumbuhan herba
u olls leh ler ke blog beliau utk cari ilmu ek.
Bagus tau info2 tentang tumbuhan herba ni, tambahan kita org muda, banyak kita xtau
terutama khasiat dan kebaikannya.
time kasih eb share with us..

Mama teringat kat nenek bila cerita tentang semua herba nih.
Mama duk ngan nenek masa kecik2 dulu.
cakap jer pokok aper...semuanya ada kat rumah nenek.
Pendek kata kalau nak memasak tu, men amik jer kat blakang rumah.

Bukan itu saja, ade jugak pokok2 kat rumah nenek mama yg x semua rumah ada.
sampaikan org kampung ada yg datang rumah mintak...


Antaranya:


pokok lada hitam

Dulu pokok lada hitam banyak sangat kat kebun toki mama
Memanjat kat pokok besar2..buah pun banyak
we oll slalu g kutip then jemur utk keringkan dia
so x payah beli...skali kutip dapat ler sebakul


ni ler rupa buah lada hitam sebelum dikeringkan ek...


Pastu pokok gelugor ni
kat rumah nenek ada pokok ni
mama antara yg rajin mengait buahnya
then nenek akan belah2 keringkan
buat asam gelugor or asam keping..
org kampung memang ramai datang mintak asam ngan nenek

u oll pernah tengok buah gelugor nih?


ini dia..
macam manggis pun ada.

pastu antara pokok yg berjasa jugak ler pada kami sekuarga



pokok kekabu ni.
Memang semua bantal kat rumah nenek, nenek wat sendrik
kalau time mak mama ngandung, nenek sibuk ler kait buah kekabu dah tua
utk dijemur amik kabunya..wat bantal ngan tilam baby
ada jugak org kampung datang nak mintak kekabu
nenek x pernah jual pun, amik aje


pokok pinang antara yg paling banyak kat keliling umah nenek
selain pokok kelapa

memandangkan nenek makan sireh, pinang ni memang pelengkap ler
x payah susah2 beli..keliling rumah banyak malahan org lain plak datang beli
Pinang ni selain peneman makan sireh, banyak khasiatnya dari segi perubatan

tapi nowdays banyak pinang moden tu jer yg kita jumpa
yg buah merah2 kecik2 tu, pastu rendah2
pinang tu khasiat dia x sama macam pinang tradisional nih
malahan kalau makan jadi pening tau


ni buah pinang yg slalu kita jumpa arini
xleh makan ngan sireh nnti mabuk..huhu


ni pinang traditional..


Tapi sejak arwah toki meninggal..
semua pokok2 yg ada ni macam turut bersedih
kebanyakannya x mengeluarkan hasil lagi
nenek pun dah tua, x berdaya nak pedulikan pokok2 nih
semuanya banyak yg meninggalkan kenangan indah zaman kanak2 mama

Banyak lagi pokok2 lain yg ada kat rumah nenek ni
nnti mama balik kampung mama snap aper2 yg menarik ek..



Ni halaman rumah nenek
di snap dari tingkao tepi rumah..hehe
u oll pernah makan buah kuini????(xtau org lain panggil aper)
umah nenek ni keliling umah pokok kuini
pendek kata kalau musim dia berbuah, memang rumah berbau kuini jer



Ni nenek..(abaikan lah unty ilah tu)
gambar diambil hari raya bebaru ni..
antara org yg paling mama sayang di dunia ni.
Tangan ni ler yg membesarkan mama


Nota kaki:
*Ada gambar yg kredit to mr.googs

Teringat pegaga yg banyak menjalar2 kat belakang umah nenek....lambatnya nakbalik kampung nih...induuuuuuuu

8 ulasan:

amirah berkata...

rindu jugakkk nak balik kampung..waaa..rasa mcm dah lama sgt tak balik kg

BIONIC WOMEN berkata...

huhuhu..me pun rasa begitu..indu nenek..

mamaaerish@eb berkata...

terusik hatiku ini.... eb pn ader rakankan sepatah 2 kater utk eily yer... ;p

http://mamaaerish.blogspot.com/2010/10/cactus-cactaceae-omaaerish-punyer.html

BIONIC WOMEN berkata...

time kasih eb..
kita kengkwan mesti ler sokong menyokong tul x???

LyNn HaMzAh berkata...

bestnyer banyak pokok2 tu...ada kawan lynn hr tu mengandung nak makan biji lada hitam tau...mana la nak cari kat JB nie...

MysDear berkata...

Assalamualaikum...

whoaa...best nye eily...teringat kat kpg halaman akak... :(

BIONIC WOMEN berkata...

lynn:
buah lada itam yg masak ranum tu bukan pedas sangat pun tau..xtau naper yg dah kering leh pedas..hehehe

kak mai:
saper x rindu kmpung kak...ni pun teringat2 jer kat kampung ngan kehijauan dia tuh..

tapak_kasut2020 berkata...

salam.. mintak maaf klu bertanya,... tuan punya blog ni org mana yer?? klu saya nak dptkan buah lada hitam muda ni bleh x?? hehehehe (seyes nih)