Khamis, 21 Oktober 2010

KETUPAT SOTONG SAYANG SUAMI

Sejak akhir2 nih perkataan sayang suami tu
semakin hangat dan hot...hot...hot..
kan?kan?kan?
argghhhhh...gasak la dah memang den sayang somi den sendirik..

Alkisahnya semalam mama berjaya wat ketupat sotong
bila baca entry ibu damia dengan gambar ketupat sotongnya itu
air liur ini sedikit meleleh...
so tekad dihati ingin menerai resepi ketupat sotong ibu damia itu.

Semuanya bermula apabila terjumpa sotong yg montel, segar dan bugar
kat pasar malam Kota Damansara..
(jauh berjalan menjelajah pasar malam....tempat bercinta lagikan dikenangkan?????)



Besar2 kan sotongnya...segar lak tu..



Beras pulut yg telah direndam
(mama xtau naper taruk asam keping tu, tapi camtu mak ajar tiap kali rendam pulut)
kemuadian beras tu basuh n gaul ngan santan pekat n grm



Sotong yg telah disumbat dengan beras
dan dicucuk2 ngan lidi



gambar ini bermotif membayangkan kegigihan mama mengambil daun kelapa bakang umah
dan meraut lidi...org lain guna toothpicks jer...
(kuno betul mama nih)




Ketupat sotong yg dah siap
tidak nampak seindah yg ibu damia punyer tau
ini sebab......kat rumah ni pengambilan manis2 harus sentiasa terkawal
hahaha..so gulanya xleh lebih sukatan
(pulut yg lebih tu, mama masuk skali dalam kuah..then kaut skali dalam pinggan nih)

Sebenarnya dah lama hubby nak makan
tapi since mak mertuaku ada dirumah, x terbuat
sebabnya tokma xleh makan manis, then xleh makan sotong..huhuhu
Tapi dah terliur sangat, buat jugaklah kan...

Kalau kat Pahang ketupat sotong dia lain tau
kuahnya putih..x manis ler
tapi sebab suamiku itu, Kelantan mari..so ikut ler cara kelantan

Ada yg nak resepi..silalah jenguk entry ibu damia ini...Resepi ketupat sotong
memang mama cilok kat situ.

Mesti ada yg tanya...naper x mintak resepi ngan mak mertua kan???
Bukan xnak mintak, tapi org tua ni slalunya dia akan terasa hati
kalau kita banyak ejas resepi dia..hehehe

Nota kaki:
*Papa request nak makan ketupat sotong Pahang lak pasni... so yg tu nnti baru mama bagi ngan resepi dia skali tau

* Rupanya kalau buat ketupat sotong nih, jgn guna sotong besar sangat ..cepat muak

*terima kasih kak ayu..for the resepi..

3 ulasan:

MysDear berkata...

Assalamualaikum...

ishh..terliur tgk.Sedap tu..lama dah makan.Akak tak cuba buat lagi pn..hehe

Lelord berkata...

cam best jek...naktry gakle..heheh tp tatau bile

BIONIC WOMEN berkata...

kak mys:
memang sedap kak...tambah2 bila makan skali skala.hhehe..
try ler kak, tapi ada jugak org yg xleh makan..

lelord:
jom ramai2 pakat cuba ketupat sotong..hehe