Rabu, 27 Oktober 2010

LAGI PETUA DI DAPUR: HALAU SEMUT..

SYHUHHHH....SYHUHHHHH..SYUHHHHH
skali macam halau ayam daaaa



Mama ada 1 ag petua nak kongsi harini
petua camner x bagi semut masuk dalam balang gula u oll semua.

Semut ni kan, kekadang ajaib jugak
Bekas kedap udara dah kita guna, tapi tengok ada jugak yg berjaya masuk dalam tuh
Kalau kat bandar ni, kurang skit semut kan

Kalau u oll selalu ada masalah ni...jom try petua dari mak mama nih:

Amik sebatang atau 2 kulit kayu manis
then letak dalam balang/bekas gula tu



insyaallah semut takut nak masuk
dan gula tu rasa ag sedap kalau wat air teh o atau kopi o.
mama dah praktik ni..




Nota kaki:
Saper ader petua kat dapur yg diwarisi dari ibu or nenek jom ler kongsi


*Ada yg tanya hadiah semalam sempena aper....
jawapannya: xder aper2...tetiba jer dapat hadiah

8 ulasan:

Mak Su berkata...

kayu manis jer? ! ?

BIONIC WOMEN berkata...

mak su:
kayu manis ajer maksu...upenya ader jugak yg manis tapi semut x suka..hahaha

nabilah_2908 berkata...

pernh baca juga tntg petua ni dlm majalah.. :)

ha...kalau tknk beras kita berkutu..letakkan beberapa tangkai cili kering dlm beras.. :)


jom ke APA KATA HATI pulak,
CHINTA

BIONIC WOMEN berkata...

NAbilah:
bukan kutu ler, bubuk..hehehe
pernah dengar ugek tuh

mamaaerish@eb berkata...

tq... ;p

Mama Hanim berkata...

tq eily..

anin berkata...

TP KALAU dia bukan kat balang gula cmana
letak batang kayu manis depan pintu rumah bole tk?

kalau2 nampak rumah ada kayu manis tu rumah anin laaa heee

bagus ni menci tol banyak semut
abis syahmi kene ketik

BIONIC WOMEN berkata...

mamaaeridh: welcome dear

mama hanim: sama2 kak eh...berkongsi ilmu sajo

anin:
hahaha..kang ada org nak masuk umah tengok depan pintu ada kayu manis kata anin ngamal ilmu aper plak..hahahaha

jangan sampai anak yg kutip makan udah ler