Jumaat, 6 Ogos 2010

CICAK BESAR HARGA BERJUTA

U oll ada baca x metro harian semalam? Cerita pasal cicak besar nama tokek tu, yg dijual dengan harga hingga berjuta kerana dipercayai boleh merawat kanser, melawan HIV dan H1N1. Nak tahu lebih lanjut u oll bukak link ni ek..TOKEK

Mama letak gambar ni je la ek...gambar nampak real tu mama geli lah pulak..huhu
tq mr goog 

Al kisahnya, cicak ni sebenarnya banyak terdapat kat umah mama kat kampung. Jangan plak pasni amai g serbu umah mama..huhu..takut. Selama ni cicak ni yg kami panggil Tekik idup aman damai kat rumah kami. X pernah pun terpikir yg dia mempunyai nilai. HUHU. Tapi mungkin yg kat rumah tu x sebesar yg kat hidup liar kat utan. 
Cicak ni ag besar pada cicak biasa. Kalau setakat cicak umah bese tu, memang senang2 ler dia telan. Besenya yg kat umah tu warna dia itam, besarnya memang berganda dari cicak bese. Malam2 slalu  muncul kat dinding atau kat alang rumah. Kalau tengah2 malam, cicak ni slalu membuat bunyi bising terutama kat blakang almari. Macam orang duk ketuk2 ngn jari dinding tu.

Slalu masa mama sek dulu, kalau ada kawan datang bermalam kat rumah mesti dowang akan pelik ngan bunyi tu. Haha. Ad jugak yg takut tgk size cicak tu. 

Setakat ni kami x pernah kacau cicak ni hidup dirumah, sebab x mendatangkan mudarat pada kami. HUHU. Lagipun nenek kata, kalau dia duk sorang2, at least bunyi cicak tu buat, menghilangkan sunyi dia. Nenek tu ngan cicak pun leh jadi geng. HAHAH

Anyway, bila baca Metro tu, mama terpikir sengsorang..uih kalau aku tangkap cicak tu..kaya ler aku. :)
Tapi geli den...mintak ampun ye..Cicak ni bukan senang2 nak tangkap tau. Dulu kami pernah try nak tgkap ngn getah tikus..tapi badan dia yg kasar tu, x lekat pun ngan getah tu. X sanggup mama nak menagkap nyer...biarlah dia aman damai kat situ. HEHE


Nota kaki:
Saper nak tolong tangkap?, jom kita share 50-50..hahaha..memain jer

5 ulasan:

Diyana Zulkifli berkata...

eiewww..geliknye.err.mremang bulu kening tgk cicak neh.ada dlm rumah?klu diyana konfem ngat bunyi hantu klu smpi mcm tu skali kuat dia bunyi

Damia Aleesya & Damia Ayunie berkata...

takutnya tgk cicak besar....

nabilah_2908 berkata...

pernh tgk dlm berita pasal cicik ni...eeeu.....geli sngt2...xmo la tangkp even harganya mahal...huhu..

TAG yg diberi dh siap... :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
DI SEBALIK NAMA

BUNGA berkata...

dah lama tak dengar bunyi cicak ..
tiba2 terkenangkan rumah emak yg meriah dgn bunyi cicak..hehehe

BIONIC WOMEN berkata...

Diyana:
Kami dah bese dah ngan bunyik tu..langsung x takut..hahaha
Geli kan tengok cicak ni..

Ibu damia:
Yg dalam gambar tu sumer besar2...khabarnya dowang cari kat hutan..yg kat rumah nenek eily tu besar anak biawak jer..xtau ler kot2 ada yg macam mak biawak tapi kami x pernah nampak

Nabilah:
Berjuta tu harganya....xmau ker?
kuikuikui..
kita pun geli gak, kalau x dah balik umah nenek wekend ni tuk tangkap cicak tu

Bunga:
Kekadang nampak cicak teringat zaman kita membesar kat kmpung kan?