Isnin, 16 Ogos 2010

HARGA BARANG SEMAKIN MELAMPAU KAN?

Petang sabtu ritu g ler beli barang basah kat kedai berhampiran rumah. Barang stok beli pasar malam dah kosong dalam peti tu. Lagipun papa kata fresh skit lauk baru...katanyaaaa...Lagipun adik ipar nak berbuka kat rumah. Menu berbuka ngan nasi + lauk jer..tengok2 ikan xder ler fresh sangat macam kat jeti kat kampung tu tapi still bleh diterima ler...so last2 amik barang3 ni..

Ikan mabong 4 ekor, udang ada la dalam 20 ekor, sayur kangkung seikat, tembikai suku belah..hehe
Cuba u oll teka braper sumer harganya?

Masa nak bayar tu, terkejut tau...total semua ialah RM20+++
Tergamam sekejap...uih biar benar, biar betul....nnti x perlu diperbetul..hahaha//tambah selingan skit
Betul....ikan RM6.90, tembikai RM5, udang RM7, dan sayur RM2..
Ya Allah, biar betul...ase nak pitam jap (kalau wat2 pitam tokey tu bagi x discount???)
Mama tanya ler naper mahal bebenor?
Kata tokey tu harga dari pembekal memang naik sari 2 ni, tambahan ari sabtu ag mahal
Huhhhh..itu ler alasan sokmo2 orang bagi kan? Pembekal itu, pembekal ini...

Itu kedai org melayu tau. Tingat kat kg, time bulan pose gini, kalau g beli kat jeti ag murah..kadang2 kalau beli ikan mabong tu sekilo dapat ler segengam udang atau ikan selar kuning @ pelaling 5,6 ekor.
Sedekah katanya di bulan Ramadhan. Kat bandar2 besar maner nak jumpa budaya tu kan?
Untung lagi penting dari pahala..oppppsss..kenyataan membakar punyer.

So dengan bebarang yg RM20 tu..dapat ler masak ini..

Sup ayan, ikan mabong goreng berlada, kankung masak lemak + keledek.
(ayam datang maner lak ka??? stok sedia ada, xceli masak utk Dhiya)

Tembikai wat jus tapi x sempat nak snap..hehe

dan

AGar2 santan buat pembuka selera dan pencuci mulut

Sekian sajer citer ari sabtu....hehe


Nota kaki:
Nak buat sotong sumbat tapi sotong besau2 tu bapak ler mahal cekik darah...tunggu balik kg ler cari sotong fresh punyer...

5 ulasan:

MrS. F!zA berkata...

sodapnya agar2 tu! huhuhu eh kita kalo beli brg2 byk camtu tetiba harga rm20 kita tak pasan dah mahal ke idak.. haha kalo satu brg maybe hangin gak la..

sbb tak pasan mahal, sebab utama tk beli brg dapur time murah dulu, dah kahwin baru beli kebetulan dah harga barang naik mendadak so tak tau la dulu murah tu banyak mana.. kekeke

Diyana Zulkifli berkata...

huhu.diyana tk penah tny.n tk amik tau pn harga brg.malas nk pk.sbb mmg klu nk ikut harga ..mmg mahal makin hari ke hari.

kinna berkata...

mahalnye..sy rs tembikai kalo besar tu dlm dua hengget ja, sayur biasa satu ikat 80sen, 3ikat br dua hengget..ayo..sy kalo bli ikan/sayur msti tny pembantu yg timbang tu, harga satu2 item..nk bg puas ati :)kdg2 derang leh silap kira

nurulazham berkata...

sedapnyee...nyum2..

BIONIC WOMEN berkata...

Fiza: yg tau mahal tu sebab memang slalu beli kat kedai tu, so bila slalu banyak tu x sampai pun 20..huhu

Diyana:
Diyana...memang harga jauh besa ler dari mydin, tapi kalau ujung minggu nak g mydin jawapannya, lepas berbuka baru abis bayar barang..org ramai ooo, beratur nak itmbang ikan pun dah sejam..huhu

KInna:
mahal kan? kalau kat mydin sayur seikat baru 50sen..huhu..tembikai tu yg paling terkejut skali..huhu

nurulazham:
sedap dilihat, rasanya belum pasti..