Jumaat, 17 Jun 2011

AWET MUDA

Ada org tegur mak mama a.k.a tok Dhiya awet muda..
Kalau mak mama dengar ni kembang ler tu..hehe


Tok Dhiya a.k.a mak mama

Secara jujurnya, mama pun rasa mak mama awet muda
Di umur 51 thun, dia xder lemak berlebihan macam anak dia (huhu)
Kulit muka pun menten ag kan??? cayalah mak..


Kalau nak tahu rahsia, baju mama pakai tu baju mak mama..
Mak mama kata baju tu tailor salah jahit..besarrrrrrrr...
yang terlebih besar tu, bagi ler anak yg sedia besar ni pakai kan?
Sedihhhhhhhhhhhhh

Tapi dalam 8 orang adik beradik mak mama
Mama rasa mak sedara yg sorang ni (kakak mak)
Memang betul2 awek muda...

Mak ngah

Mak ngah mama ni, anak 13 org tau...cucu dah 10
Tapi tengok ler dia, cantik lagi..badan dia solid jer tau
Sangat suka tengok kulit muka mak ngah yg memang cantik licin + tegang
Sejak anak2 dah besar ni baru nampak skit dia berisi skit, dulu badan bergetah
Dulu kalau dia balikkg naik teksi, mesti pakcik teksi ngurat
bila dia cerita anak 13 org dah ada cucu, pakcik teksi kata dia tipu..hehe

Tu kisah mak ngah..............
Ni kisah mak long plak, kakak mak yg sulong
Kalau mak mama tu anak yg ke 7, umur pun dah 51
bayangkan mak long mama ni umurnya berapa????
Cucu dia sajer dah 40 orang tau....


Mak long (tudung biru) dan Mak Cik (tudung hijau)

Bila mama tanya dowang ni aper petua awek muda...
mereka sepakat jawab, beranak ler ramai2.....

Dowang kata, masa dulu mereka berpantang dengan sangat teliti.
Makan dan minum air akar kayu...berbarut, berbengkung, bersalai, bertunku
Bila beranak ramai, makin kerap ler dowang makan akar kayu..
Makin kerap berbengkung, barut, bersalai...makan pun berpantang
Jadi badan semakin sihat, semakin sihat..

Oooo..gitu, nak beranak ramai jugak ler..hahaha
tapi kita sekarang ni sanggup ker berpantang macam dowang tuuu..
(tekad dalam hati nak berpantang secara traditional nih)

Pernah dengar quote ni:
'If u think i am cute, please look at my mother'
Maner x tumpahnya kuah kalau ke nasi kan????
Kalau anak semua awek muda......meh kita tengok maknya

Belah kiri (myhandside)..tok mama a.k.a nenek Dhiya.

Tok mama dah berusia, 83thun...
masih lagi cantik..hehe dan sihat tanpa 1 pun penyakit
xder kencing manis, darah tinggi, .....kulit masih lagi cantik

Paperpun.........mama sayang sangat kesemuanya...

Nota kaki:
Tingat masa mak mama berpantang adik bongsu dulu, bersalai atas dapur arang, bertungku, berbarut, mandi air akar kayu, minum akar kayu rebus, makan maajun....sangat teruja..
zaman sekarang maner nak dapat semua tu.

7 ulasan:

ibuayahdamia berkata...

dulu masa kak ayu upload gambar mak kak ayu, ramai yg cakap awet muda walaupun usia dah 71 tahun...sanggup bawak motor pi masjid, naik keretapi dtg JB tgk cucu, berkebun belakang rumah...dan yg pasti mak kak ayu boleh kira berapa helai sangat lah uban kat kepala tu...memang banyak rahsia yg dikongsi bersama kak ayu...tapi tak dapek lah kak ayu nak ikut semua rahsia2 tu...huhu..

MrS. F!zA berkata...

betullah org kita skrg mna nak berpantang mcm tu..3ohri pon tkleh ikut inikan selama 100 hri.. hahaha.. fiza dlu pantang makan 44hri..pantang lain2 100hri..cth: ais, benda2 sejuk lain.. tp kakak 2 org lg dlm pntang pon leh makan mee, kari itu ini..wahhh tk tkut lgsg..mak kita pon tk kisah..hahaha

eima berkata...

a'ah la mmg awet muda....cantek lagi tu

MRS. K berkata...

tu la.. sanggup tak sanggup nak makan jamu jek

Puanbee2 berkata...

tapi memang awet muda pun ..

Izzlorna berkata...

sonokkkk yerr kuarga besar cam sis..
ramaiiii sedara mara....raya sure meriahhh giler kan :)

MamaRifqy berkata...

mmg awek muda laaa eily!!..comel2 je semua