Selasa, 28 Jun 2011

AYAM PUNYA CERITA

Kelmarin kami menerjah TESCO membeli lauk pauk
Peti ais dah lengang dah..hehe..hampir kosong dah pun
So memula trus terjah ke bahagian ayam..
Memang ada misi khusus ngan papa ni...
Misi mencari ayam yg paling besorrrrr..

Amik dalam google...tomeiiii


Nak tau kenapa????
Ada misi membuat perbandingan harga. Besor gayanya misi itu kan?
Lepas timbang...regenya ialah RM12++ beratnya 1.78kg
Harga sekilo ialah RM7++ (x ingat ler plak, padahal semalam hafal semua)
Sebenarnya dah mahal dah RM7++ tu
Kat Mydin minggu lepas baru RM6.79 (itu minggu lepas punyer citer lerrrrr)

OK.....cerita sebenar nak bagitau ialah....
Ritu balik kg, kat Kelantan...
Harga ayam seekor ialah RM20..bape hinggit sekilo x pasti plak
sebab suh anak sedara gi beli, hari ke2 beli RM19

Giloss mahal, x pernah tau mama beli ayam sekor rege tu kat sini
paling mahal RM12 or RM13..
MIL kata memang standard rege tu harga sekarang.
Kalau RM16 or RM17 tu mesti kecik ayamnya.Ya Allah...mahalnya,
Tapinya yg mama tengok yg RM20 tu pun idok ler sebesar mane, siza bese2
Memang ler bukan beli kat TESCO tapi kan...xkan ler beza sampai 5, 6 hengget

Tapinyaaaaaa.......................
Ni nak mintak u oll renung2kan dan pikir2kan...
Tapinya, kenapa Nasi berlauk yg jual pagi2 kat kg papa tu
Sebungkus Nasi bersama Ayam gulai, atau ayam goreng atau ayam bakar
cuma RM1 jer??????? Paling mahal pun RM1.50
Sedangkan kat sana ayam mahal kan? Dowang kat sana guna beras siam lg

Kenapa kat sini, ayamnya murah
tapi selagi x ada rm5 dalam poket boleh berangan jer sambil telan air liur
nak makan nasi lauk ayam sebungkus..silap aribulan kempunan. huhu
Selalunya alasan kita dengar ialah, 'ayam naik harga, kak...'

ni contoh nasi berlaukkat Kelantan yea
Gambar google ajer

Kenapa ini berlaku? kenapa? kenapa???
Renung2kan..jom share jawapan..hehe





Nota kaki:
Semua menda naik harga kan sekarang...huhu

12 ulasan:

eima berkata...

td mkn nasi kerabu lauk telur masin separuh pun RM3.50...gilossss

mama tisya berkata...

kt klate meme muroh..ehhehehe...dlu2 brp sen je

amirah berkata...

memang heran kan eily..ni semua bergantung pd peniaga/pemborong ler ni..

MEL HASLINA AMIR berkata...

kah,..kkah.,.kah..ari ni hari ayam sedunia kot,,akak pun citer psl ayam,,,sbb tu ayam mahal kot,,aiii,,ayam,,ayamm..x beli kan,,budak2 suka makan,,mahal pun bli la jgk,,tp ada jgk time tesco harga ayam murah,,mcm ari tu,,rm3.99 sekilo,,mak aiii,ramai beratur,,tokey2 kedai mkn,,,mcm x ingat dunia,,berebut beli ayam,,tp caj mahal jgk...huuu

Zimah berkata...

kat kelantan kalo makan mahal org marah..kang siap berparang lagi..

MRS. K berkata...

sebab kat kampung tak yah bayar sewa kedai... huhuhu.. kat sini sewa kedai mahaiiiiii

Amy Syaquena berkata...

sekarang makan apa pun x lalu fobia terus huhuhu.. dear amy ada letak nama awak la second last dari senarai nama tue..

mummysyafie berkata...

kat sini sewa mahal kot, sebab tu semua mahal :)

kayyana berkata...

a'ah ek.. jap me renung2kan.. erm.. mungkin kt KL ni klu die letak harga RM1 mungkin kene marah ngn peniaga lain.. hehehe,., alah. kt KL ni ape yg murah. serba serbi mahal.. semua org tamak nk untung

rose --{@ ibuRafiq @}-- berkata...

adui..sy pon heran rege ayam mahal benor
kdg2 sy perli budak jaga chasier kedai depan umah ni.."awatla mahal benor ayam ni??"
dia kate dah rege camtu kak.....huhuhuhuhuh

...sWeeT uMi... berkata...

sbb ore klate ni pemurah kihkihkihkih (^_*)

MamaRifqy berkata...

aaaaahh la eily!! murah bebenoo kat kelantannn ni..kat trg ni mmg agak mahal laaa..kadang2 mmg kalah KL!!