Rabu, 6 Julai 2011

PERANAN IBUBAPA MENENTUKAN BAHAN BACAAN ANAK

Camner nak susun ayat ek dalam entry ni..hehe
Fenin jugak mama nak buat entry yg agak resius macam ni..

U oll kalau beli bahan bacaan kat anak2 cerewet x?
Ada x selak page by page..tengok ejaan, tengok isi, tengok gambar?
Mama memang jenis cerewet skit.
Memang berjam2 ler duk menelek sekeping buku, takut tersalah beli
Lagipun dah terbiasa tengok papa memilih buku camtu
(Papa tu lebih teruk kot cerewetnya..jgn mare kanda :) )

Oklah...ni ceritanya yg mama nak cerita..
Harap u oll semua, dapat ilmu dan pengajaran dari kes berikut.
2 buah buku kat bawah ni ada sorang parent bagi utk dhiya
(papa ajar tuisen anaknya)
Parent ni cina...banyak buku dia bagi, penuh 1 beg plastik besar.
Mama seperti biasa, sort dulu semua buku2 tu, check mana yg patut.
Dalam banyak2 buku tu mama nak cerita pasal 2 buah buku
(seperti gambar kat bawah)


Buku ni nampak bagus sangat okeh..xder aper yg janggal
tapi bila bukak kat dalam..ada beberapa perkara
yg mama rasa janggal dan x patut mama bagi Dhiya buku ni
so mama terpaksa buang (masuk tong, kitar semula utk kebajikan tu)

Dalam buku pertama (My First Malay word book)
Mama jumpa gambar nih


Memang ler gambar ni x salah pun....
At least pengetahuan vocab tu bertambahkan?
Tapi mama takut Dhiya tanya..'mama ni aper', 'buat aper menda ni'
Susah jugak mama nak jawabnya..
Then mama bimbang jugak kalau mama ptong daging ker, ayam ker
nnti dia tertukar dan cakap 'mama potong ham'..x ker naya kat situ???
Dhiya x salah kalau dia tanya camtu kan?
budak 3 thun mesti semua menda dia nak tanya..

Buku ke2 pulak sebuah buku cerita..

Buku ni ceritakan..Nicky buat surprise salad for his family..

Page berikut ni yg akan mengelirukan pemahaman anak..


Sebagai orang islam, pemahaman anak kita dalam islam
harus kita pupuk dari kecik lagi...
Salah 1 cara memupuknya ialah melalui pembacaan..

Dalam kes buku ni, mungkin bagi org bukan islam, 
xder yg salahnya, tapi bila Dhiya yg baca...........
Mama bimbang dia confius, takut dia tersalah anggap
takut dia tanam dalam kepala, kalau nak buat salad harus ada ham

Mentality budak2 ni lain skit kan...
untuk umur 3 thun, maner mereka faham lagi hukum halal haram
tapi bimbang, nnti susah pulak nak perbetulkannya
dan paling mama bimbang, takut org lain dengar dari mulut dhiya
perkataan ham, dan buat salad guna ham...
nnti orang kata mama x didik anak ngan betul pulak...
Kalau anak org lain terikut plak??????? Mama jugak yg dipersalahkan, 
x pasal2 ada yg bawak parang nak cincang mama 44 kerat..huhu

So, kengkawan, berhati2 pilih bacan bacaan utk anak2
Kekadang kita x sedar pun sesuatu bahan bacaan tu 
boleh memesongkan pemahaman dan mentality anak kita.

Jadi kesimpulannya mama terpaksa tolak 2 buku ni..
Biarlah Dhiya x tau perkataan tu sekarang.....
mama pasti suatu hari nnti, dia pasti akan tau jugak
dan harapnya masa tu Dhiya dah tahu halal haram, elok atau x
X perlulah mama nak cari ayat, nak susun ayat terbaik nak terangkan

Pendapat u oll dalam isu ni??? jom ler kongsi...
apa yg baik kita kongsikan bersama, 
supaya kita semua dapat manfaatnya...



Nota kaki:
Bukan senang membesarkan seorang anak....
Persekitaran mereka adalah guru mereka yg paling besar.

16 ulasan:

Pn. Zana berkata...

setuju!

missbby berkata...

Oh, tak sangka yea..ada gak bahan bacaan macam ni..setakat ni alhamdulillah kalau saya beli buku tak penah pulak jumpa macam ni..betul la mama, kalau nak pupuk cara hidup islam, kita kena mulakan dari kecik kan?

Citarasa Rinduan berkata...

selamat pagi

dari dahulu ayu suka perhatikan entry yang melibatkan kamu mendidik si dhiya..

terima kasih ya,,
kerap masuk sini.. berkongsi ttg anak2 mmg buatkan ayu rasa dihargai

PS: selalu lupa nak selak muka surat dalam..
tak pernah kena kes macam kamu..mana tau satu hari nanti

LYAfrina berkata...

lya pon ada beli byk buku utk asya..tp lbh kpd y simple... & ada beli flash card..rasanya usia mcm asya blajar mgunakan flash card lg cpt pikat..

cuma time nk memilih buku utk ank2 mmg kena belek dulu & tgk isi kandungan..kdg2 mmg x sesuai lgsung utk ank2 kt y islam kan..

dan lya ada tkena satu buku..a,b,c... huruf Z nyer merujuk pada Z*k*r... siap ada pic boy sdg buang air kencing..terus lya koyak halaman buku tu..

rsanya pihak pnerbitan pon mmg kna prihatin utk buku2 budak ni.. kna buat tapisan dulu sblum terbit 7 dpasarkan

http://aniesandyou.blogspot.com berkata...

sbb tu mak ayah kena teliti sblm beli.harga bkn ukuran tp kualiti

Kasi wangi sket!

♥MiZz-siHa♥ berkata...

mmg sebelum beli tu kena tgk btl2...coz skrng nie kdng2 diorng akan letak yg xsepatutnye kan...sblm nie kau huruf P=pig...kan..

*azni* berkata...

azni setuju dgn eily..budak2 mana reti baik buruk,dorang main ikut dan sebut je apa yang di ajar @ tengok..baik la masa kecik ni kita dah pantau bahan bacaan dorang dulu..

...sWeeT uMi... berkata...

btul tu mama...dr kecik ni la kiter nak kena ajar dia baik dan buruk nye...and kiter kena lebih berhati2 lam pemilihan bahan bacaan tuk diorg..

eB ezrin berkata...

cila(*&^^%6786565 , saper nyer keje wat buku g2 tuh... agak2 la.. mmg geram...

zaidah berkata...

memang bagus belikan buku untuk anak2....n setuju ngan mama ....perl u diperhatikan bahan bacaan tersebut tu sesuai atau tidak...

iduraz berkata...

kita setuju..anak2 nih mudah terpengaruh dari apa yg dia nampak n baca, so pasni memang kena hati2 la kalau nk belikan buku anakku itu..

MamaEma berkata...

salam kenalan

budak-budak sekarang memang cepat belajar..kalau salah diajar..makanya salahlah pemahaman mereka kan..

anak ema suka tgk tanda halal kat sesuatu benda bila nak makan atau minum..sebb di sekolah cikgu ajarkan..

dinor's family berkata...

mmg patut cerewet takut lain pulak yg diaorng baca nntkn..

MrS. F!zA berkata...

haihh..tk sesuai la keluarkan buku ajar mcm tu..dh tahun benda tu sensitif bg org islam..kita sbg pembeli plk kna peka..huhu

Pustaka NurIman berkata...

ingin memetik kata-kata seorang ustaz yang saya kagumi:

“Siapa diri kamu akan datang dicorakkan oleh buku apa yang kamu baca sekarang.”


link:
http://pustakanuriman.blogspot.com/2010/12/mukmin-profesional-celik-mata-hati.html

mamaRIFQY berkata...

aaaah la eily!!! bagus eily ni...explore!!