Selasa, 5 Julai 2011

PULUT PAGI @ PULUT SAMBAL

Pernah makan pulut pagi a.k.a pulut sambal????
Selalunya org makan pagi ler kan..dah namanya pun pulut pagi
Tapi lantak ler org lain makan pagi..mama gi hentam buat minum petang
hihihih..suker suki hati jer kan, okey aper, cepat kenyang, 
malam x payah dinner dah..kiranya 2 in 1..haha


Pulut sambal 


Nak buat pulut ni senang jer, yg susah tu cuma tang sambal jer
tapi sambal ni, mama buat lebih msa buat nasi kerabu
so simpan dalam peti, leh guna lagi..cuma tambah beras goreng jer


Beras goreng mama x cukup garing ler..huhu
Nak cepat ritu, lagipun kalut nak layan dhiya nak gi taman plak
(eleh..sendiri silap, sabitkan anak kan?)

Bahan utamanya semestinya pulut.
Pulut ni tanak x perlu santan...cuma tanak bersama air + garam
(tanak dalam ricecooker jer senang, xpayah kukus)


pastu bentukkan pulut tu ngan senduk..tekan2 sampai padat
Last skali, golek2 pulut yg dah dibentuk dgn sambal..


Sedap jugak layan petang2 pun
dihidang bersama teh o panas2, wallah




Nota kaki:
Dhiya penggemar tegar pulut, dari kecik ag...
Mak mama kata sebab tu ler Dhiya pelat sebab suka makan pulut.
Org tua kata budak suka makan pulut ni, lambat bercakap...
relevan Ker????? Wallahulam...
Tapi orang tua ni selalu betul..hehe..selalunyalah

12 ulasan:

missbby berkata...

sedapnya...:) anak saya 2 orang tu pun suka makan pulut..pantang jumpa pulut..berkenaan lambat cakap tu tak taulah pulak yea..setakat ni anak saya ok jer..hehe

eima berkata...

tak la .. sbb fahim yg tak penah mkn pulut pun pelat gak ... umur dah nk masuk 3 tahun dah pun ....

MRS. K berkata...

tak penah makan lagi pulut camni

...sWeeT uMi... berkata...

senang nye mama masak pulut dlm rice cooker....nape la umi tak terpikir kaedah ni huhu...umi suke wat pulut cicah ngan serunding daging...marveles (^_^)

LYAfrina berkata...

woww..sedapnyer...
kalo msa bpantang..makanan wajib ni

rose --{@ ibuRafiq @}-- berkata...

kalu kat ganu adela jumpe ni..kat shah alam takdak jumpa.. tapi skang tengah pantang pulut..abis angin satu badan if makn huhu

tatau la plak ape kess kaitan ngan pulut if makan jd pelat. time keci2k dulu den suko makan pulut. takdela omak den cakap den pelat..huhuhu

pembesaran budak2 is unique. tak sama nganbudak2 lain..tak lama lagi tak pelat la tu..cam anak buah suami sy, pelat sampai umor 4 tahun..then once dah pandai cakap betul..abis semua benda yg pelat selama ni jd betul dah..yg pasti, kene byk sabar..n omak eh jgn plak terikut2 ajor anak cakap pelat..huhuhu

amirah berkata...

eh, ye ke? tak pernah pulak dgr pasal tu..

MrS. F!zA berkata...

yg dh msuk bekas tu nampak cam dh rupa apam..tk nmpk dh butir2 pulut

Diyana berkata...

ala eily terliur ni.cepat pos sepinggan..;)

cik Jue Aka Ibu Farisyah berkata...

sedapnya....entah cik jue pernah dnegar gak..kalu bdk makan pulut nanti pelat.....

Pn. Zana berkata...

kalu makan pulut, org cakap lmbat nmpak tua.:P

mamaRIFQY berkata...

naa mmg tak suka sangat pulut!!