Ahad, 7 November 2010

APA NAMA RESEPI NIH?

Semalam berangan nak masak siakap sweet sour for lunch..
Gi tesco..banyak giler barang basah dah abis..huhuhuhu..
Selalunya kalau g tesco Shah Alam memang gitu.....klau g Tesco lain x pulak licin semua bekas..
Beli siakap semata2..g Tesco sebab kat Mydin agak mahal siakap semalam.

Papa kata, masak jer lah ikut aper yg ada dalam fridge.
Goreng sajo pun sodap..hehe
(Yg ada dalam icebox: tomato, serai, daun bawang)
hentam saje lah kan???


Ikan siakap yg telah di mandikan dengan tepung jagung
Bersiap sedia utk di goreng
(Dah nampak macam burung layang2, ikan siakap nih)

Pastukan...
bila dah tumis bawang yg siap sedia di mesin..bukak icebox
baru perasan cili kering yg dah di mesin..abis looooooorrrr
Aduyai, bawang2 dah siap tumis, camner boleh x ingat..
Pikir punya pikir, nak wat camner ngan ikan nih kan???
Masa tu ternampak pes tomyam dalam botol dalam peti

tinnggggg......idea pun datang..

Gi tumisnya pes tomyam itu..
then masuk serai , bawang besar....last skali masuk tomato potong dadu.
(gula+garam+cili sos..seperti biasalah kan)

Then jadi ler gini:


Bekas lagi besar xde la nak letak ikan nih

Licin jugak kami 2 org bedal...(oppp 3 org ler skali ngan Dhiya)

Nak kasi nama ikan masak aper ek????
Saper ade idea??


Side order is: :)


Kangkung sos tiram

(memula nak masak kangkung goreng belacan tapi pikir Dhiya plak kan..)



Nota kaki:
☺Teringat ikan siakap yg abah pancing kat laut aritu,..memang fresh giler..isi dia sangat ler lembut dan manis
☺Kat Kampung mama n kat Kelantan ikan siakap ni dipanggil ikan kakap

7 ulasan:

Lelord berkata...

hahahha tatau le nak kasik nama mende?? rasa camne? huhuhu rasa tomyam la kan.

MrS. F!zA berkata...

jgn rjin msk sgt hehe nti susah nk kmbali ke zaman dolu2..huhu

xthu la apa nma kita xpndai msk sgt..huhu

Diyana Zulkifli berkata...

'siakap ada apa pada nama'.hehe.ok tak nama tu?hehe

BIONIC WOMEN berkata...

lela lelord:
rasanya....sodap hingga menjilat jari..hehehe

Mrs.Fiza:
masak sedap2 kat hubby jer..eily amik bau sajer..hahaha..(leh caya ker??/)

Diyana:
suka2....ada kelas ler nama itu..haha

MRS. K berkata...

siakap tomyam sweet sour okey?

BIONIC WOMEN berkata...

Mrs.K:
pasni leh antar ler proposal resepi baru ke chef wan..hahahah

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ berkata...

wah sedapnya lauk....terliur dah ni nengok nya