Khamis, 11 November 2010

BERANAK PINAK, BERCUCU CICIT

Ingat lagi dengan kebun mama yg x berapa nak menjdi tuh?
Kalau x ingat, KLIK SINI..

Arini nak cerita pasal 1 pokok ni.
Amboi, kan men lagi dia beranak pinak, subur betoi.
Mama plak xtau macam tu skali proses beranak pinak dia terjadi..
skali tengok terkejut gaban mama.haha



Ni pokok mama maksudkan..
namanya x tau.
Macam pokok daun setawar..tapi yg ni lain, daunnya tebal lagi
Aritu, nenek yg bagi kat mama..pokok ni senang idup katanya.
(agaknya dia tau, mama ni xder bakat dalam bab bertani nih)


Tengok anak2 dia nih..
semua ni dalam pasu bawah pokok besar tuh..
membiak dengan jayanya..


Yang ni mama dah alih letak dalam pasu lain
sebab dia pi tumbuh dalam pasu kaktus mama.
sebabnya pasu kaktus tuh letak dekat2 ngan pasu pokok nih



Dalam setiap pasu kaktus tuh
mesti ada anak pokok ni
(pokok aper ek namanya..siapa tau)


Dia membiak lebih kurang cam pokok setawar tuh
kluar anak2 celah daun
pastu kalau jatuh ketanah...terus hidup.

Pasnih..kompom kebun mama penuh ngan pokok tu jer..huhuhu
xper ler senang jaga kan??
tpi x cantik sangat sebab hijau jer,xder warna2
saper nak pokok nih????
hehe


Sajer tempek gambar lidah buaya ni
Takut sangat Dhiya rajin nak pegang ker, tersepak ker,,hadui..
tapi berguna pokok ni
seb bek ler setakat ni, dhiya x tertarik pun ngan pokok nih


Nota kaki:
teringat zaman sekolah dulu, pantang jumpa pokok daun setawar, amik daun simpan dalam buku sampai ler berakar2..saper wat gitu jugak????

11 ulasan:

Mama Hanim berkata...

wah sejuk mata tgk kan.. menjadi tu eily..

penah gak bt cmtu zaman skolah rendah dlu...hehe..

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ berkata...

wah rajinnya bercucuk tanam...kalo kita hampeh malas nak bercucuk ni...soronok bila tengok cucuk tanam makin membiak kan

Pn. Zana berkata...

hehee. mmg sy pun bise buh daun pokok ni dlm buku..hehhe.

*azni* berkata...

saye cikgu!hehe..penah la dulu letak daun setawar dlm buku..salam kenal kak..

nabilah_2908 berkata...

betul..betul..kalau jumpa daun ni..mesti letak dalam buku...seronok tgk dia mula tumbuh akar.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
DREAMER FRUIT

Diyana Zulkifli berkata...

yeh yeh saya!saya!*sambil mengangkat tangan.

kak ina kl berkata...

akak pun bela pokok ni..tak yah siram lama pun dia boleh hidup

BIONIC WOMEN berkata...

mama hanim:
tulah dia dgn suburnya membiak...
semakin banyak, nampaknya boleh buat kebun hahaha

Anje:
sejak puas jadi surirumah ni yg jd rajin anje...kalau keje xder maknanya nak rajin sebegini..

Pn.zana:
hehe..teringat zaman kecik2 kan?

BIONIC WOMEN berkata...

azni:
salam kenal...
ramai jugak upernya yg suka wat penanda buku ngan pokok nih..hehe

Nabilah:
penanda buku paling cantik.haha

Diyana:
cikgu pun buat gitu jugak??ingatkan nak murid jer..hikhik

kak ina kl:
x tau pun pokok ni senang jg kak...
kalau tau dah lama saya tanam..haha

Amy Syaquena berkata...

salam..

terima kasih di atas kata2 semangat yang di berikan..

Chik Na berkata...

betul la..terkenang zaman muda remaja dulu.. simpan pokok setawar dlm buku :-)