Khamis, 11 November 2010

DISERANG 2 VIRUS SERENTAK

Ni bukan sebarangan jenis virus.
Virus yg wujud bila u oll ada anak jer
pastuh anak plak baru belajar bercakap.

Umah mama ni sedang diserang 2 jenis virus serentak
bising umah ni jadinya, seronok ada, kelakar ada, lucu ada (Kelakar ngan lucu x sama ker?)
Kekadang stress pun ada..hahahha

Virus yg melanda mama ialah virus 'APA TU' dan virus IYA UWAT
pernah dengar x????

Dhiya sejak akhir2 nih bukan main becok ag bercakap
Selagi x tido, selagi itulah mulut dia tu pot pet, pot pet..
dia dan pandai bercerita semula apa dia tengok kat tv....atau kalau kita tanya dia,
semalam pergi maner, wat aper..
dia boleh ceritakan dengan panjang lebar..termasuk ler aper yg menarik dia jumpa sepanjang perjalanan..hehe...
Mama sungguh teruja tau..dengar suara pelat dia tuh..tengok mulut kecik dia tuh.

Tapi, sejak wujudnya virus APA TU..mama pun kekadang naik fenin nak menjawab.
Semua benda dia tanya mama..APA TU, MAMA.
Bila mama kat dapur, dia g bukak kitchen kabinet pastuh tanya
Ni apa mama? yg ni plak apa mama?..yg ni apa mama?
semua bawang, rempah ratus, sos..semuanya lah

Kat dalam bilik air..pun sama
Amik shmpoo..ni apa mama? tengok bekas berus gigi ..ni apa mama?
tengok pewangi tandas,...ni apa mama?

Dalam bilik..tengok seterika..ni apa mama?..tengok iron board..ni apa mama?
Tengok hanger..ni apa mama? tengok pewangi tergantung dalam almari..ni apa mama?

Tu blum lagi dalam perjalanan, dalam kereta
segala signboard, segala jenis kereta, segala bangunan
semuanya dia tanya..

Pastu virus IYA UWAT (read:Dhiya buat) skali menerjah mama..
bila tanya mama Apa tuh (sambil tnjuk beras)..Mama jawab beras, nak masak nasi.
Dhiya pun jawab..biar IYA UWAT mama..
Semua dia nak buat..
sapu sampah, hanger kain, ceduk beras, bancuh telur, basuh sayur, tumbuk bawang, lipat kain, lap pinggan, susun sudu..
Pendek kata ..semuanya IYA UWAT..(read:DHIYA BUAT)

Terlatest..berlaku malam tadi


Mama nak susun sudu nih..
'Mama..wat aper???' tnya Dhiya..
'nak susun sudu'..mama jawab
'Biar IYA UWAT, mama...'

Pastuh...


'Mama ni aper???' Tanya lagi, padahal dia dah lama tahu itu sudu
'Sudu'...mama jawab
'Yang ni sudu aper mama?..'tunjuk sudu besar
'Sudu kuah' jawab mama..
'APA mama?..'
'Sudu besar, utk amik kuah, makan sup'..jawab mama

'yang ni sudu APA mama?' sambil tunjuk yg kecik pulak..
'Sudu kecik la.' jawab mama
'APA mama?'..
'sudu kecik..untuk Dhiya, sebab mulut Dhiya kecik..'
'Apa mama?'
mama pun wat macam x berapa dengar jer..hehehehe(teruk sungguh)


(cerita merujuk pada gambar di atas ..hehe)
HAAHAHAHHA...
Selagi x tido...
memang kerja mama kat rumah ni, menjawab soalan wartawan Dhiya..hehehe
Letih jugak kekadang..tuh.
Bayangkanlah..sampai gambar guna kamera ala2 DSLR mama tu pun dia dah pandai.
semuanya gara2..IYA UWAT tu laaa...

Ada jugak masanya, mama dia wat x dengar bila dia tanya..
'Mama, x dengar ker, Iya tanya???'..anak dah mula hangin kan?
'Opppss, mama tertido tadi.' Alasan klise yg selalu mama bagi..haha






Muka budak banyak mulut ini..heheh
mama sayangggg kamoooo!!!!!!!!!!!!!!!!



Nota kaki:

Dhiya, oh Dhiya....kekadang mama langsung rasa x menyesal berhenti kerja jaga Dhiya (cuma time sale jer kot mama rasa menyesal..hahahah)

♥ Kalau u oll anak masih kecik lagi, mesti rasa x sabar nak hadapi situasi ni kan?
kalau yg dah lalui mesti senyum2 baca nih, teringat keletah anak..
(jom ler kongsi)

9 ulasan:

MRS. K berkata...

suuwitt la anak dare ni.. cam nak cubit2 pipi tu..

eh, kata bakal menantu kan. sukati la nak cubit! kekekeke

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ berkata...

wah sweet je dia tanya, budak2 memnag nak tau itu ini kan...

Diyana Zulkifli berkata...

diyana kan awal2 ritu,dok risau damia kt nak bercakap.tp skrg,becoknnye ngalahkan donald duck...kdg trpaksa tutup mulut die.soh die bertenang kejap 5minit.hehehe

BIONIC WOMEN berkata...

mrs.k:
Aiii..Dhiya, mak mertua hang nak cubit...hehehe

Anje:
Tu lah...semuanya dia tanya. semua dia nak tau..kena pandai jawab ler, takut jugak nnti jawapan kita negatifkan pemikiran dia.

Diyana:
betul tuh..kekadang kan,ase jugak stressnya bila soalan 1 x sempat jawab ag..soalan 2, 3 dan menyusul..pastu dengan ayat penyata, ayat segala ayat ler keluar..haha

MrS. F!zA berkata...

hahahha aduila penat makcik baca tau sambil leh byg cana la rupa dhiya bila tnya soklan byk cmtu..kui3x.. kalo makcik msti hangin sbb penat oh nak jwp..hahahha

nyesal benti keja bila ada sale tu yg tk thn tu :p

wan nurul hezrina abd halim berkata...

anak dara kna tlg mummy dier..hehe..comel jerk

Nad @ MamaZakwan berkata...

owh..sgt comel..!si zakwan ni pun bakal melangkah ke arah itu jugak..huhu..!

BIONIC WOMEN berkata...

mrs.fiza:
penat nak menajwab fiza...tapi kalau dia tido, rasa nak kejutkan jer..
sunyi giler rumah.huhuhu.
wahhh...nampak ek, ayat last tuh.hahaha..kekadang ase jugak ketandusan duit..yelah kita ni dah biasa kerja ada duit sendrik kan..

wan nurul hezrina:
Tulah, harap sampai bear ler rajinnya tuh..jangan masa kecik ni jer

mamazakwan:
Nnti zakwan dah boelh bertanya itu ini, penat nak menjwb,hehe..
semoga zakwan cepat2 besar..pandai bercakap..jgn pelat2 mcm Dhiya

LyNn HaMzAh berkata...

comeynyer dia...