Isnin, 1 November 2010

PUDING ROTI KARAMEL JAGUNG

* Ni sambungan entry makan makan semalam..

Nama puding panjang sangat kan???
xtau nak letak nama aper..sebab main campak2 jer aper yg ada kat rumah ni.

Kalau u oll wat sandwich ker aper2 jer lah yg buang tepi roti tu,
selalu nya u oll buang ker??Mama x buang..kekadang mama goreng ngan mentega..
pastu masuk microwave jap..sedap cicah air teh panas2
Kalau mak mama, dia jemur jap pastu sira ngan air gula macam2 kaler
Cantik plak tengok, makan pun sedap.

Tapi semalam, mama terpikir nk wat puding.
Tanya papa, papa kata best jugak makan puding
so ape lagi, sinsing lengan baju, trus operasi campak mencampak berlaku..hehehe

Nak tengok???




Masih dalam kukusan..
Nampaknya tepi roti tuh....hehe

*skali lampu merah kamera sudah menyala2..huhu..bateri nak abis


Hah..hasilnya.
Papa makan banyak jugak..

Resepi main campak2 sajo ek..

4biji telur dipukul dgn sedikit gula
gula utk wat gula hangus (karamel)
sedikit esen vanilla
cream jagung
1sudu tepung jagung
2 sudu tepung castard
secubit garam
(tepi roti harus ada)

memula wat karamel then letakkan dalam loyang (Biarkan sejuk)
susun tepi roti dalam loyang (atas karamel)
blend telur, tepung jagung, tepung kastard, esen vanilla
Masukkan dalam loyang karamel..
Letak krim jagung sedikit demi sedikit
kukus lebih kurang 20min

siap


Sebenarnya mama bukan pandai sangat pun wat puding
Ni men hentam, Tang karamel dia tu x braper jadi



Nota kaki:
Makan kami sekuarga bolehla..nak idang kat org x berani..nnti kena kutuk..hehe
Yg penting, papa makan bertambah2..

6 ulasan:

Pn. Zana berkata...

sy pun x bape reti buat gula hangus tu..hehhee. bise sy buat ..goreng gula smpai jd perang..& buh air..smpai jdi cm syrup tu. banyak sket kan nampk?buh dlm loyang smua space kena..:D

BIONIC WOMEN berkata...

pn zana:
ooo..kena buh air ker??? saya buat sampai gula tu cair then isi dlm loyang..tapi lambat plak dia nak cair..selalunya keras jer kat bawah tuh..huhu

MrS. F!zA berkata...

kita suka puding roti!! tp skrg tk blh la nk try bt lg w/p bru je bli periuk kukus.. pantang telur lg! tsk..tsk..

BIONIC WOMEN berkata...

mrs.fiza:
ni puding tepi roti jer..hahaha..
Kena pantang leklok tu fiza..kang bisa2 tubuh walaupun demam dah xder..huhu..

nabilah_2908 berkata...

sedapnya..dpt makan ptg2 mcm ni..wah....best..best.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
HOME MADE OREO ICE CREAM

**sHiKinn** berkata...

eh nampak mcm sedap jer..menjadi la ni..resepi hentam ke tak kisah..janji sodap..bleh curik resepi ini nanti..ehee