Jumaat, 11 Februari 2011

LITTLE READER

Nak mulakan entry ni ngan video nih:

Alhamdulillah, Dhiya dah pandai membaca skit2. Mama sangat terharu dengan perkembangan Dhiya.
Siap wat aksi macam org tua bukak surat khabar..haha

Dhiya baca buku Little Reader nih, mama beli minggu lepas

Dalam buku ni,  target achievment ialah:
So..misson accomplish...nnti boleh beli book 2 pulak

Sebagai sorang ibu, semestinya mama bangga dengan perkembangan positif Dhiya nih.
Alhamdulillah, Dhiya sorang budak yg sangat terang hati. Mama cuma ajar Dhiya ikut kemampuan, cara mama tersendiri
Nak beli GROLIER set tu, secara jujurnya, memang kami x mampu. Nak beli VCD beljar membaca yg lain2 tuh, sesungsuhnya memang x terbeli. Xtau ler naper, mungkin sebab TV kat rumah kami ni 1 jer, pastu tv besor jenis lama giler,  Yg kena cabut2 wayar, kalau nak pasang CD, DVD...kang kena karen naya jer.

Apa yg mama praktikkan ialah, kenali jati diri anak sendiri.
Sebagai seorang ibu, kita di hadiahkan dengan naluri yg cukup istimewa utk kita kenali anak kita.
Dengan naluri itu, kita boleh kenal tahap kemampuan anak kita, kebolehan dia, jati diri dia, kemahiran yg dia ada, dan kebolehlenturan dia. Mama x pernah paksa Dhiya.

Sebenarnya ABC pun Dhiya x hafal semua lagi. Tiap kali suh dia baca ABC dia macam boring. So mama x pernah paksa. Sebab mama tau lambat laun Dhiya akan tau jugak. Tapi bila mama suh buat kerja, dia tau maner A, maner B, maner C. So mama memang x paksa apa yg dia x minat.

Setakat ni, mama berjaya kaji, sejauh mana daya tumpuan Dhiya, berapa minit dia boleh tumpukan perhatian pada pelajarannya dengan serius, so mama gunakan semua tu dgn baik supaya Dhiya leh belajar dengan berkesan. Sejujurnya mama x pernah tetapkan, berapa buku Dhiya kena baca, berapa helai kena abiskan kerja. Cuma kalau Dhiya kata, 'Mama Dhiya nak tulis', cepat2 mama amikkan buku, kalau dia kata 'Mama, Dhiya nak bacaMama, ' cepat2 mama bacakan buku utk dia, sebab mama tahu time tu dia tengah fokus pada bukunya.

Mama percaya pada qualiti bukan quantiti. Dan mama percaya pembelajaran yg sempurna sebenarnya bermula dari rumah. Dan jangan sekali2 bandingkan anak kita dengan anak org lain kerana bagi mama, setiap anak2 itu mempunyai jati diri, kebolehlenturan dan kemampuan yg berbeza antara 1 sama lain.

Sangat bersyukur bila apa yg mama praktikkan berjaya. Dan Dhiya x pernah tidak happy utk belajar. 

Skang ni Dhiya tengah hafal doa penerang hati nih:

Walaupun sebutan x betul..yg awal dan akhir skali jer yg dengar, tapi bila setiap kali buka buku Dhiya tadah tangan dan kata "Mama cepat baca doa"...Mama boleh tersenyum dan kata..anak aku sedang belajar

Semoga Allah terus terangkan hati Dhiya menerima pelajaran, dan jadi anak ygcemerlang dunia dan akhirat


Nota kaki:
Didiklah anak dengan penuh kasih sayang dan tertib, Insyallah, Allah terangkan hati mereka.

6 ulasan:

MRS. K berkata...

doa tu kite slalu baca kat sekolah sblm start kelas dulu kan? huhuh..

amirah berkata...

best nya eily..waaa rasa cam nak resign dan ajar anak kat rumah..

Mona Hiryanti berkata...

elly, follow my new blog..
monahiryanti.blogspot.com

ADEEYA berkata...

Doa penerang hati masa kecik2 salu amalkan sekarang dah jarang hmm kena amalkan balik laa :,)

MrS. F!zA berkata...

dlu selalu amalkan doa tu..dh lma plk rsanya tk baca

MamaRifqy berkata...

yeay!! dhiyaa da pandaii..alhamdulillah!!