Khamis, 24 Mac 2011

ALAHAI...TERPAKSA PASRAH

Pas antar papa gi kerja 6.30a.m tadi, mama sibuk ler menguruskan rumahtangga nih.
Dhiya masih tido time tuh. Anak dara mama tu selalunya 11pg baru bangun. Tapi sedang mama tengah mengemas kat dapur..tetiba terasa macam ada bayang2 kat belakang.
Terasa jugak ler seram sejuknya..skali mama berpaling,
 anak dara mama tu tengah duk terkebil2..

Mama tanpa perasan apa2, pimpim tangan Dhiya masuk bilik ajak tido semula. Biasanya bila bagi susu,
 then tepuk2 semula, Dhiya akan tido semula.
Then, masa mama nak angkat dia, Dhiya cakap..
"Mama, seluar Dhiya basah"...


What?????!!!!!

Mama trus raba2 tilam 6inci mama...
OhMyGod....Dhiya terkucil...
Rasanya dalam kul 8a.m kot dia terkucil..Sebab kejadian itu kul 8.15a.m. Masa mama cium Dhiya kul 7.30a.m tadi keadaan masih selamat.

"Naper Dhiya sheshe (kencing) atas tilam? Naper x gi tandas? Naper x panggil mama?"


Senyap tanpa jawapan....

Memula rasa geram jugak, tapi bila tengok muka Dhiya masih terkebil2. Mata pun x berapa boleh bukak lagi, rasa kesian terus menyelinap dalam hati seorang ibu nih.
Dah hampir 2 bulan Dhiya tido malam tanpa diaper,
Hari ini dalam sejarah Dhiya terkucil...atas tilam tebal mama plak tuh..


Camner ler mama nak uruskan tilam 6inchi tuh????
Yang lagi lucu...dalam mata yg terkebil2, antara sedar dan tak itu
boleh plak Dhiya cakap

 "Febreeze jer mama, macam dalam tv"


Trus ilang nak marah, ketawa sampai sakit perut.
Tengah mama ketawa tuh, Dhiya dah tertido...Kesiannnnn sangat..
Lucu pun ada...

Mungkin salah mama jugak tadi..
Pertamanya mama x slowkan kipas, pagi ni kan ujan, mendung, redup, dingin. Dhiya lak jenis x nak pakai selimut.
Pastuh mungkin Dhiya dah sedar nak kencing tapi mama lak xder,
nak gi sendiri tandas, mata dia masih berat agaknya.

So, mama terpaksa PASRAH ajer...
Walaupun terkucil arini, tapi mama bangga,
at least dah 2 bulan Dhiya berjaya tido tanpa diapers..
Arini mungkin ada faktor2 tertentu Dhiya terkucil tuh..
(Mama sedapkan hati sendiri)


Nota kaki:
Sebenarnya lumrah budak sebesar Dhiya tuh terkucil kan? X boleh nak marah....
Mama dulu pun, mungkin pakai napkin lagi masa umur macam Dhiya 
Mungkin tau...nnti nak tanya mak ler....

13 ulasan:

Monahiryanti berkata...

hahaha..
nasib baik bukan mamanya yg terkucil..
pasrah.. pasrah..

eima berkata...

aku dulu dah umu 6 tahun kadang tu kencing tilam lagi ...hahaha
tak pe dhiya kire kecik lagi ..dimaafkan

http://aniesandyou.blogspot.com berkata...

sabo je la ;-)

MRS. K berkata...

hahaha... dulu pakai kain lampin jer.. tak mampoo...

Febreeze kan ada!

MrS. F!zA berkata...

hahahaha smpt lg dhiya bg idea bernas kt mama..

*mlm td aunty pon bgun kencing 2x sbb sejuk akibat hujan..huhu

✿ etiey erywan ✿ berkata...

hehehhe.. good gurl.. malam malam dhyia kesejukan la mama..

r|nA @ ja|j|na berkata...

ehehehe, cute aje dhiya ni..

pasrah ajelah, masih boleh di latih lagi tu..

AngahSayang2314 berkata...

tue la kan??hari hujan budak pun layan gak tidooo..angah pun berapa kali bangun terkucill sejukk tueee

Mama Hanim berkata...

bagus ayat dhiya tu..bijak2..

redha je lah mama dia ye..hehe..

amirah berkata...

hahaha..ter la mama..tak sengaja

e.l.i.z.@ berkata...

hahahha bijak bijak..guno febreez dih

mama rifQy berkata...

pandai dhiya bagi solution kat mama..Pakai febreeze!!!

Citarasa Rinduan berkata...

pengalaman ayu pulak, sepanjang umai tak pakai pampers,,,tak pernah dia terkucil sebab ayu akan bangunkan dia jam 6.30 untuk buang air...

selepas tu....terus ke sekolah (maklumlah masa umai berusia 2 tahun 3 bulan dia dah start bersekolah)

tak apa, untuk dhiya yang masih berusia 3 tahun.....memang lumrah....
lama2 nanti okey..