Selasa, 8 Mac 2011

PUCUK JAMBU + TEMPOYAK

U oll suka tempoyak? Kalau yg suka tempoyak macam mama tuh, mesti telan air liur tengok entry nih.
Awas jika anda senang pregnant yea..buat masa skang ni tempoyak masih aga sukar utk didapati..hehe

Alkisahnya, mak mama datang minggu lepas bawak pucuk jambu, utk buat ulam. Hadoiii, sangat ler mebeles tau. Mak mama memang tau mama ni giler ulam..hahaha..Kat umah kat kampung tu, kalau nak makan nasi, mesti gi kutip pegaga belakang umah, Ulam raja, pucuk jambu, halia bara..uiiihhhh, sedap semua tuh.

Pastuh kan....hari2 duk tenyeh pucuk jambu tu dgn budu, ase macam x berapa masyuk sangat. Hehe..
Tetiba mama teringat kat tempoyak. Ase nak makan sangat. Cari kat kedai2 dekat rumah ni, semuanya xder. Last2 suh papa cari kat Mydin, sebab mama pernah ternampak masa beli sayur, dapat ler 2 peket kecik tuh.


Dah lama x jumpa nih..skali dapat mebeles..
tapi yg ni x berapa nak sedap, yg mak buat sendri ag sedap kot...
durian kampung lagi best

Pucuk jambu yg mak bawak dari kampung..
dah seminggu mama asyik berulam kan pucuk jambu.
Banyak giler mak bawak, jenuh nak abiskan..
papa kureng skit pucuk jambu nih
Kalau ulam2 ni dia makan kacang botol ngn timun jer..
mama semua bedal. haha

Bertambah mama makan nasi tau....dah berbulan2 mama x tambah nasi tau. Makan nasi pun bersukat. Tapi sebabkan pucuk jambu ngan tempoyak ni, hilang sekejap sukatannya. kihkihkih....
Memang itu jer lauk mama..x peduli langsung kat lauk lain. Tapi idok ler kejam sampai anak ngan laki pun kena makan pucuk jambu ajer. 

Lauk utk Papa ngan Dhiya
Ayam kicap, kailan sos tiram, telur dadar special.

Mama x sentuh pun, dapat tempoyak ngan pucuk jambu lauk2 ni x pandang langsung.hehe

Nak tahu kenapa mama kata telur dadar special..???

Sebabnya memang special.

Telur ni mama bancuh ngan daging burger yg mama buat sndiri tuh 
(boleh klik SINI kalau nak tahu.)

Bau dia amat wangi masa goreng...papa kata macam bau murtabak...
siap tanya mama buat murtabak ker?
idok ler pandai nak menebar roti utk wat murtabak ituh...


Nota kaki:
Teringat kat ayah kawan baik mama yg duk Temerloh, sambal tempoyak yg dia buat amat ler mebeles...dia tumbuk ngan segala ulam-ulaman....eiiii, kecur liur.

Arini nak masak Gulai Ayam tempoyak...aaarrrggg....lapor plak rasa
(ikan patin, mama x makan yeaaa, nama jer org pahang)

8 ulasan:

Amy Syaquena berkata...

Tempoyak fav amy tapi durian musuh amy huhu..sodap eh!

MRS. K berkata...

kat umah ade sebotol tempoyak tak makan... kite tak makan, hubby makan sikit jek

wah.. eily antu ulam.. awet muda nih!

BIONIC WOMEN berkata...

Amy:
kita dulu x makan durian, tapi jadi antu sejak ngandung..sampai skang..haha

Mrs.K:
Awet muda kah? takde maknanya kot..haha..
tua jer rasanya

wan nurul hezrina abd halim berkata...

besh kalau makan masakan kampung nie..

amirah berkata...

sedapnyaaaa..suka2..suka durian, suka tempoyak, suka gulai masak tempoyak

Monahiryanti berkata...

erghh,tak pernah pulak ada niat nak merasa tempoyak nih.. durian mmg best tapi tempoyak?? erghh!!

e.l.i.z.@ berkata...

alamak..x behi la hehehhe darat dih

mama rifQy berkata...

na pon same gak ngan kak eli..tak suke gak!!hehehheee