Ahad, 16 Januari 2011

SANGAT MENDUKACITAKAN

Apa agaknya perasaan u oll, kalau tengah lapar gilerr,
pastuh gi kedai makan dapat kedai yg hampeh.
Tengok menu terliur sesangat, tambahan dah lama rasa nak makan seperti menu tuh..
tapi hakikatnya, memang sakit hati.
Mesti u oll pernah alami situasi ni, tambahan kan kedai makan macam cendawan tumbuh skang.
Ada yg memang betul2, ada skill, ada pengalaman, ada pengetahuan dan ada ilmu dalam dunia perniagaan tambahan perniagaan makanan ni..
Ada jugak yg bila tengok jiran sebelah rumah kaya raya sebab ada restoran
dia pun nak ada rstoran tapi 1 aper pun dia x tau..

Huh..Ni mama nak cerita kisah terjadi semalam. MEmang semalam mama x memasak. Pagi mama wat sandwich. Memang kami plan nak makan kat luar. Tapi kelam kabut ngan berita tokma masuk wad..
terlambat ler kami kuar rumah..dalam kul 3 gitu..

Pastuh xtau nak makan maner sebab dah lewat kan??
pusing2 punyer pusing sampai ler kami ke TTDI.Tengok banyak kedai kat situ,
 pastuh mama pilih ler 1 kedai ni, xceli kami dah pernah makan masakan panas kat sini. Ok jugak ler...tup2 masa nak order, tgk dia ada tampal poster 'Nasi Kukus'.

Cakap kat papa ada nasi kukus+ayam rempah. Papa memang gemar nasi kukus ni. Mama pun. 
So kami order ler..harga tampal kat poster tuh RM5..

U oll tau x nasi kukus ni kalau biasanya RM5 tu ayam rempah 1/4 ekor kan???
Meh tengok  nih:

U oll tengok ler ayam tuh..
Dah ler tulang tau..bukan kata 1/4 aym nih, 1/10 pun belum tentu..

Mama tanya pekerja tuh, memang banyak ni ker ayam utk nasi RM5?
Dia kata memang ler kak.....2 org pekerja mama panggil tau..
last2 mama suh dowang panggil taukey...Then tauke pun tambah ler ayam..

Tapi tengok ler ayamnya mentah..ada darah ag..

Siyes cakap memang x best langsung.
Dengan xder sambalnya. Kuah tu plak, kuah nasi dagang tau, bkn kuah nasi kukus, cair lak tuh.
Memang langsung x sedap...

U oll nak tau x???/ Tahap ketidaksedapannya sampai Dhiya makan 2,3 suap pastuh termuntah.
Serius tau..Dhiya suka sangat nasi kukus. Kalau balik kelantan, kami memang beli nasi kukus.
Papa siap panggil tokey tu ag skali then bagitau dia, 
"Kak, ni bukan nasi kukus nih, kuah x jadi, ayam pun bukan berempah nih, ayam goreng biasa"
Tokey tu kata " Dah tu boleh makan ker?'
Nak buat camner kak...xkan kami nak tunggu berjam2 ag kan??/kami ada agenda lain plak.Bek g makan kat lain, betul x??? sian anak mama tau...sampai mall terus mama carikan roti.


Kedai yg dimaksudkan...
xnak ler plak menabur pasir kat periuk nasi dia kan?
Tapi kalau macam tu, dia yg menabur pasir dalam periuk nasi dia sendirik.


Kat USJ ni ada 1 tempat jual nasi kukus, jauh lebih sedap ngan lebih murah dari nih


Ni gambar nasi kukus kat USJ ni yg mama beli masa bulan puasa arituh.
Baru RM4 tau sebungkus.
Kalau kat kelantan, selain ayam biasanya nasi kukus ada pajeri nenas
timun, sambal belacan dan kekadang leh add lauk macam daging goreng or daging bakar
Ni nasi kukus Zakini...antara yg glamer jugak kat Kelantan...Pic:mr.goog.


Tapi aritu g try Zakini nih, tapi kan masih xleh lawan NASI KUKUS AZIZAH kat DAMANSARA DAMAI...sedapppppp...xtau ler ada lagi ke idak skang nih. Tetiba teringin plak nak makan nasi kukus tuh. Kalau mama g sana nnti mama upload dia nyer gambar..mesti mebeles u oll tengok



Nota kaki:
Kalau cerita pasal makanan terus rasa nak balik Kelantan.huhuhu

16 ulasan:

Lelord berkata...

huishhh tgk pic tu pun tau x sedap..ciannya dhiya

hehehe mama dhiya wat la nasik kukus pastu boh skali resepi aci tak?

BIONIC WOMEN berkata...

lelord:
bisa diatur..semalam baru kata kat hubby, nak beljar ler wat nasi kukus...nak buat sendiri

dyea irdina berkata...

mmg pernah alami masalah spt tu..mmg berapi..meh sini la nak mkn nasi kukus nanti sy masakkan..nak ayam sekor pun boleh bg lagi..hehehhe

BIONIC WOMEN berkata...

dyea irdina:
seronoknya ada org offer...
nnti kita nak balik kelate kita roger2 ek..hehe

mama tisya berkata...

giler skit ayam tu..mmg patut komplen..dh la tgh lpr ye..sure hangin kn...mmg nasi kukus zakini tu sedap bangat..tp makanan klate mmg sedap2 belako...ehhehehe

MamaRifqy berkata...

mmg kedekut ayam nih eily..ntahapapntahhhh!!!

MamaRifqy berkata...

mmg kedekut ayam nih eily..ntahapapntahhhh!!!

MrS. F!zA berkata...

omak aihh mmg kedukut gilerrr tu..kt ofis kita ni w/p makanan mahai tp tang nsi kukus dia tu mmg ayam 1/4 la..rm 5..sedap giler plk tu kuah kari dia..

Mama Zharfan berkata...

me pun tak sbr nak balik mkn2 kat kelate ni hehhe

Damia Aleesya & Damia Ayunie berkata...

perghh...terkena kat eily and family kan..memang kedekut giler ayam tu..sabar jerlah...org nak berniaga ni kenalah ikhlas sikit..baru rezeki tahan lama..aishhh

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis berkata...

adei kalo kita memang sakit hati then bengang giler la niaga kira nak untung je la...

mamalieyna berkata...

sempoi betul ye nasik tu..hissh..mmg bengang kalau kita pun, dah la tgh lapar kan..huhu..

herm..rasanya tak pernh makn nasi ni, ke pnh makan tak perasan eh..ngee..

BIONIC WOMEN berkata...

mamatisya:
tu lah..tulang sajer.maner ler x komplen kan???jauh ler beza ngan nasi kukus klate.

Mamarifqy:
bukan ayam yg kedekut naa..Tuan kedai tu hah nak cepat kaya..

Mrs.Fiza:
RM5 tu kira mahal dah tau..tapi kalau puas hati xper la kan..ni sakit hati..

Mama Zharfan:
Cepat2 ler balik..nnti boleh ler kita jumpa kat kelate..hehe

Ibuayahdamia:
terkena ler kak ayu..hadoiiiii..
dah ler ayam skit..x sedap langsung kak ayu...

Anje:
Memang ler anje..ni kes asal boleh jer. org jual nasi kukus nak jual jugak.

Mamalieyna:
xkan x pernah makan kak??? bese kalau gerai tepi jalan tuh, yg femed nasi kukus ayam dara

e.l.i.z.@ berkata...

sib baik buke layar maju :P
eh eily ore kelate ko? kecek kelate la seney hihihi

meme teruk la kalu aye kecik tu nk caj mhl jgk..doh la x masok..eiii

wan nurul hezrina abd halim berkata...

huh memang bab bab makan nie,dahler kita lapar pastuh kena pulaklah kita dok kena makanan yang hampasss memang ler rase nak marah toll..

tgk gambarpun tau taw mane satu yang sedap.yang num2 tuh nampak lebih sedap...kekadang makanan mahal tak semestinya sedap kn?makan kat warung lagi sedap rasanya dr tempat mahal.tapi tak semua plak tempat mahaltu hampess..

eei kalau hubby nurul mesti hangin jer makanan tak sedap..huhu

aS_c0mei berkata...

masa aku keje kat kl sentral dulu..meroyan jugak kat nasi kukus!sedappp gileeee!hahahhaha...

eh,nota kaki tu,aku pon sama lah,nak balik kelate sbb nak makan best!!!hahhahaa