Khamis, 13 Januari 2011

HOMEMADE WEDGES

Entry di petang hari ni harus ler cerita tentang menu petang kan????
Dah katanya surirumah, xder ler cerita lain  nak citer. 

Menu minum petang yg simple2 ajer.
tapi yg penting hasil air tangan sendiri..itulah petua suami makin sayang..hahaha

Sebelum termelalut..ni nak citer mama wat wedges sendirik. 
Dulu pernah terbaca entry Mrs.fiza, pasal wedges buat sendrik ni.
Tapi xder masa  dan x teringat nak mencuba. Pastuh, masa balik kg aritu, camner ntah boleh terbual plak ngan sepupu pasal wedges ni hah...duk kongsi2 resepi ler kami..beselah org pompuan..haha

Kebetulan plak, gi Mydin bebaru nih..kentang yg besar2 tu ada sale..Rm1++ sekilo.
Jadi aper ag kan??? terus teringat nak buat wedges.

Jom tengok cara2:

Memula harus ler kupas kulit kentang...
(x kan itu pun nak ajar beb)



Then potong mengikut size yg anta suka
Jangan tebal sangat tau..nnti muak plak masa nguyah
tapi sekiranya anda suka yg tebal2..terpulang ler kan.


 Pastuh, kentang2 yg siap di potong mama rendam ngan air garam dalm 1/2jam
Selain memasinkan kentang..air garam juga bertindak sebagai pencuci tau
kentang akan nampak lagi bersih dan segar..

Pastu toskan dan gaulkan ngan serbuk kunyit, serbuk kari dan sedikit gula
(mama tambah sedikit serbuk lada hitam, serbuk ketumbar+jintan)
Perap sekejap then kukus


 Kentang yg dah kukus tu boleh simpan lama tau
kalau xnak goreng leh simpan dalam peti ais

Then celup dalam putih telur
gaulkan ngan tepung goreng serbaguna

dan tadaaaaaaa



 Ni ler Wegdes utk minum petang kami
yg selebihnya leh simpan goreng esok2 plak

Masa nak makan tu, tengok dalam peti sos tousand island dah xpired
mayonis plak dah abis
so cicah sos ajer

sodapppppp

Silalah toraiiiii
x payah beli wedges 1 bag tu sampai RM9-10 
atau wedges KFC ..hehehe..

Tapikan, papa kata..x sama pun mcm KFC..ampeh betoii kan??
Dah bukan resepi KFC..tentulah rasa x sama
Papa tu kalau g KFC memang wedges jer yg dia makan...



Nota kaki:
X sama mcm KFC pun licin papa makan.....air tangan bini maner leh tolak kan???
Pastuh dia kata.."sedaplah..esok goreng lagi"..hahaha

14 ulasan:

sayangsayangibu berkata...

tak sama rasa pun tak apa
asalkan air tangan kita kan?

MrS. F!zA berkata...

ekekeke..dh buat dah ek.. erm..kita kukus dulu ps salut rempah tu..pstu bru greng ngn salut tepung

BIONIC WOMEN berkata...

sayang2ibu:
tu lah..air tangan isteri tu yg paling penting.

Mrs.Fiza:
eily pun kukus ler fiza...

Nad @ MamaZakwan berkata...

harus dicuba ni eily! :)

manggosteen berkata...

kenapa beli kalau boleh buat sendiri..

MRS. K berkata...

huhuh.. kalau letak tepung tu, garing la rasa die ek..

e.l.i.z.@ berkata...

resepi lagi...ekkekeke tggu keli ada rasa minat nk ke dapur, leh la buat :P

Diyana Zulkifli berkata...

eily,buat 1 blog lain la ek.bley diyana copy paste recipe dr situ.ahaa.suggestion name 4 ur blog 'air tangan saya'. :D.

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

eh macam jadilah kfc punya.. nak try jugak

AngahSayang2314 berkata...

alamak terliur laaaaaaa sedapnyerrrrrrrrr

wan nurul hezrina abd halim berkata...

wah nak cuba hujung minggunie k.nnt nurul snap gambar bila dah jd..huhu mesti merah suka.dia suka sgt ngan kentang=)

sekali pandang mcm pisang gowenglah plak=)

ibuayahdamia berkata...

wahhh..resepi ye..kak ayu pakai goreng gitu je...tak der kukus2 de...hehe

BIONIC WOMEN berkata...

Nad:
harus2..cubalah

manggosteen:
jimat belanja..kan?kan?

mrs.k:
garing diluar, empuk didalm..haha

eliza:
cepat keli tanamkan minat ituh..wakakh

D:
u r not the first told me to do so..hahaha

baby:
sama tu idok ler..tapi leih kurang ajer..

angah:
sedap ngah....nyumnyumnyum

wNH:
nampak macam pisang tu sebab eily gi pukul kuat sangat putih telur..so dia mengembang ngan jayanya..
eh, kalau x pakai putih telur pun xper..

ibuayahdamia:
x keras ker kak ayu?? mesti kak ayu ada cara lain ni..

wan nurul hezrina abd halim berkata...

waaah dah buat taw..nnt kita tunjuk gambar ek...sedaplagi