Jumaat, 15 April 2011

KERANG NI HIDUP KE MATI?

Malam semalam gi kedai cari lauk yg berpatutan.
Skali tgk ikan2 semua macam kena langgar todak sudah.
X tau nak beli aper, nampak kerang terus rembat....

Balik rumah, papa boleh pulak bersorak nampak kerang.
Sedapnya makan kerang katanya...
Memang bini dia ni jejarang benor beli kerang..

Kerang yg di beli tu. memang mama letak kat sink jer semalam
lepas papa gi keja pagi ni nak uruskan kerang tu ler
Tapi boleh plak pagi tadi, masa ternampak kerang tu dalam sink
Papa gi tanya mama soalan bonus....

"Eh, kerang tu hidup ag ker dah mati ek?"
Mama jawab
"Ntah x tau ler plak"
Papa tanya ag
"Camner kita nak tau kerang tu hidup ke mati?"
Mama jawab
"Ntah, xtau ler plak"
Papa kata
"Laaa, awak pun xtau jugak ler?" 
(Cit!! Mama ngatkan dia nak cerita, upenya dia tanya mama daaa.

Laaa... ape dia ingat bini dia ni encyclopedia ataupun wikipedia ker???
X sempat lagi nak google, sayam oiii..

Haaaaaa... U oll tau x camner nak tau kerang hidup atau mati??
Jom2..kita share. hehe


Lepas jer papa gi kerja (tanpa jawapan pasti tentang hidupnya kerang itu)
Maka mama pun meneruskan aktiviti yg x berapa disukai...
Ape lagi kalau bukan menyental kulit kerang2 itu..huhu
Sebab tu ler malas membeli kerang okeh..
Kalau masak sambal xper la kan, ape nak kecoh..
Kutip isi, kulit masuk tong, tapi ni nak rebus...kena ler rebus skali kulit

Ada sesaper ade nak share cara senang nak basuh kulit kerang yg berdaki itu???
Mama sental manual okeh, 1 persatu..(naik lenguh bahu sasa mak ni tau)
Papa nak makan kerang rebus, so memang x sampai hati nak rebus
kalau basuh ala kadar ajer..

 Gambar sebelum make over

Selepas..baru ler naik seri innershine tuh
Ni baru separuh okeh...benti jap nak sapu sampah, 
sidai baju...dan buat entry ni..hehehe
(Pasni kena sambung yg separuh ag..) lepas tu baru leh BW



U oll tengok yea..

        VS           
Kerang bakar di Kampung Baru, KL                  Kerang bakar kat Aroma ikan Bakar

Adakah sebab terlebih bakar atau menda lain yg terbakar??
Renung2kan dan selamat beramal...


Nota kaki:
Jangan ler ada bagi suggestion guna clorox ek....kang mak kena tangkap membunuh tanpa niat.haha

16 ulasan:

MrS. F!zA berkata...

kerang ni masak gulai sedap! kt kpg wan selalu buat..buh kcg buncis..

ibuayahdamia berkata...

kerang kalau nak tahu hidup, pastikan kerang tu terbuka sendiri...dan isinya merah2 gitu..

kak ayu kalau basuh kerang selalunya sekali gus...tak der maknanya nak basuh satu2....lepas tu gaulkan dengan hampas kelapa, bagi berkilat...kalau tak basuh ngan air garam jer lah jawabnya...:)

MRS. K berkata...

pergh.. dasyat tonyohan eily.. putih berseri dah kerang tu

bobhandburry berkata...

Salam kunjungan .. Singgahlah ke blog saya ;)


http://www.zuwairiaiman.com

Pn. Zana berkata...

puteh melepak tuh! sy basuh sekali gus je. :) tp, adalah jrg sgt mkan pung.

♥MiZz-siHa♥ berkata...

rajinnye basuh satu persatu...dahsyat betul..

eB ezrin berkata...

ha ha ha...
mama eb kater kalo dh terbukak semuer maknyernyer dh mati... ;p
eB suker lala... uishhh... lapor la plk :)

mamalieyna berkata...

aiyaakkk dasyatnye eily basuh 1 persatu..haih..kak eina sllu, sekali gus je berus...hee~

tak sunggup la..en abe, kalau beli kerang..manyakk..n selalu jugak..jenuh la kalau 1 per satu..

herm..rasanya nak tau idup matinya kerang tu..kalau ianya terbukak n nmpk merah isinya lah..kalau tutup jer..sah dia mati dah..hehe..

Nad @ MamaZakwan berkata...

kite pun basuh sekali gus jek, hehhe.. (dasar malas, huhu!)

eily cicah ngan sambal kicap ek?
eily wat sambal kicap camne? hehehe

Bionic women berkata...

sebab tu eily jarang beli kerang pastu kalau beli pun skit jer. hehe. kalau banyak mau nangis mak nak basuh sekor2 kerang tuh.hehe

MamaRifqy berkata...

awat yang kampoung baru tuh hitam semacam jeeee!!!!

dyea irdina berkata...

dye aklu beli mmg beli yg dah kopek punya..sbb takut lengan naik ketul2 cam g gym..hehheheh tak pun p mkn kat kedai jew...dasar pemalas la jugak

Monahiryanti berkata...

tetiba teringat nak makan kerang rebus laa..

Farra Dhelina berkata...

ee yg kerang kg baru tu..tak berus kot!

kAmi dAn mEreKa berkata...

kite tau makan je kak, kerang hidup ke, mati ke, mak yg tengok kan, hehe
*anak dara pemalas memang macam ni, keh keh =)

amirah berkata...

cuci dgn hampas kelapa..sure bersih giler..selalu buat camtu je pun eily..dulu pernah jugak cuci guna berus tapi terbaca petua terus buat..dah ler husben suke sgt dgn kerang..tapi sekrng ni malas giler, beli yang dah siap kopek je buat sambal walaupun dah x sedap sgt..