Isnin, 18 April 2011

MAGHI KECEK KLATE- KAMUS ELEKTRONIK

Kesinambungan dari entry MAGHI KECEK KLATE- ADA BRANNN???
Mesti ramai yg dok pahe sepatah habok..hahahaha..
Maghi mama xplain word by word...

Ini atas tunjuk ajar papa hokeh, ngan pengalaman telinga mama sendiri
dengar tokma duk kecek hari2..hehe

DABA - kolar baju
 Ayat tokma selalu guna: hite lege daba baju.

BAJU GHUMBE- baju melayu
ni komen mek as dalam entry:
http://violetgloves.blogspot.com/2011/01/lucu-sungguh-komen-itu.html
baju gumbe tu mu tau kan baju melayu?miza sebut baju kumbe.muahahhaha..
dia igt baju KUMBANG ke???akakakakak....


SOYOK GHABOK- koyak rabak
ayat tokma: hok mu gi paka baju soyok ghabok tu watpo? supo ore xdok pitih dohla.


MAMOH- makan/ mengunyah 
(refer to makan makanan ringan)
Ayat papa: xdok gapo2 nok wat mamoh ko pete ni?

GHETOK- jambatan
LONJOK - mangkuk tingkat
SKELENG - coins
CELENG - tabung
BALASOH- surau
GATIH -kayuh
TEKSI - beca
tengok kat sini: http://violetgloves.blogspot.com/2010/08/teksi-sini-teksi-sana.html

BELEDO - agar-agar
Ayat papa: sero nok make beledo sate weh..

NYEYLO- jendela
KOHO - perlahan
GOLI - goalkeeper
KUDO BOLA - sepak bola

Hahahaaa... tu dia kamus elektronik versi klate. hehehe..
kena ingat bahasa klate lebih banyak guna e..hehe


Kalau u oll refer soalan no9 entry MAGHI KECEK KLATE tu,
mesti ada yg konfius antara jawapan A ngan  D kan?
9.Selok doh ko nyeylo?

A. Jendela dah kunci belum?
B. Pengsan di jendela
C. Awas penyeluk saku
D. Tingkap dah tutup ke?
Jawapan mama: A


Kat klate jendela adalah jendela iaitu tingkap kayu..
Haha.. ni di panggil jendela bukan tingkap yea
Kalau tingkap yg selalu kita sebut tu, kat kelantan di panggil cermin


Ni tingkap berbesi naco..hehe
ore klate panggil cermin..haha


Jagok mepeh: Melaram

Boje melepok: rambut tersisir rapi 
 
lebih kurang camni ler.hehe

Psssttt : Dhiya, nnti kalau balik kampung x paham org cakap, leh bukak entry ni yea, sayang. insyallah, amat berguna ni. 




Nota kaki:
Bahasa budaya bangsa....
biar apepun bahasa kita, biar apepun dialek kita, hati mesti baik. hehe. 

5 ulasan:

ziraziz berkata...

dlu pnh gak blaja kat kelate ni...

ingt2 lupa je ...tp sy plg ingt..

kicoh kain = bilas kain hehe...

ntah btl ke x... ;p

dyea irdina berkata...

masa mula duk kelate dulu dyea compius dgn perketaan DERAS...orng trg ckp deras tu cepat tp kelate ckp deras tu kuatkan...mas tu ngah dengar redio..ada sorng kwn tu ckp 'ce deras radio tu' terpingga2 dyea sbb nak 'cepatkan' camno? rupanya 'kuatkan' hahhah

Monahiryanti berkata...

perghh.. pengsan baca..

pening nak paham..

susah giler nak sebut..

nak pengsan jap.. erkk..

wan nurul hezrina berkata...

hikhik mmg senang nampak tapi bila nak speakingnyer kemain tergeliat lidah..tapi skang ok bila hubby dok hari2 cakap klate ngan mummy n merah

Puanbee2 berkata...

waa pelik2 lah ...