Jumaat, 15 April 2011

SENTAP DI HARI JUMAAT KERANA JIRAN TETANGGA

Ni entry mama nak naik hantu okeh...
Memang tengah meruap2, macam gunung berapi tengah nak meletus
Seb bek xder lava yg merembes keluar jer nih.
Dah lama pendam ase ketidakpuasan ini

Memang ler zaman sekarang ni, manusia x beretika tu berlambak2
kita boleh jumpa. x kira kat mana, kat jalanraya, kat parking, kat bank
kat maner ajer ler, even kat rumah kita pun leh jumpa tau...

Nak tau naper mama marah sangat????

Cuba u oll tengok sampah ni...
Ni sampah org dari tingkat atas buang ke balkoni luar rumah mama.
(tidak termasuk rumput yg mama cabut tu hokeh)

Sakit hati tau, tiap2 hari ada jer sampahnya, banyak lak tu.
Maybe ler budak2 yg buat macam ni, tapi parent dowang ni x tegur ker??
U oll mesti kenal anak u oll camner kan? Tolong ler larang dan buat pemantauan
Dah dia xnak tegur, tapi kalau kita tolong tegur, x boleh. Sentap. 
X ngaku anak dia nakal, buat gitu.

Kalau setakat kulit gula2 tu boleh tahan lagi tau, 
Ni segala benda di campak kebawah....kekadang tu beras, kacang ijau, bawang
Sudu garpu, cawan mangkuk pun pernah tau mama kutip
Sampah sarap macam kertas, plastik, kotak minuman tu x payah cerita ler...
Kalau time baling tin tu, kena pala Dhiya camno?
Semua susup tangan kat belakang kan?kan?kan? semua x ngaku kan?

Pastukan nak tegur anak camner, kalau mak bapak pun sama jer.
Ni ler dikatakan, bapak borek anak rintik tau..

U oll tengok sendiri....

Kandaku a.k.a papa memang tidak merokok sejak kali pertama ku jumpa dia.
Mama komfom ler tdk, abis tu..xkan Dhiya yg merokok??? haha.
Cuba ler u oll bayangkan...mama ada penyidai kain kat luar tu.
Buatnya time tu, angin meniup sepoi2 bahasa..
Dan kain2 yg mama sidai tu melintok liok ditiup angin then 
tersapa ler puting rokok yg dibuang ni,..x ker berlubang kain haku...huh.
Buatnyer kena kat baju Rm10 3 helai xper ler (ade ker)..
Kalau kena kat baju batik papa??? kain sutera mama yg ada selai tu ajer..
Nak mintak ganti rugi kat siapa????

Pastu. kat luar tu jugak mama letak buai Dhiya tau..
Kang angin tiup puting rokok tu ke arah buai. terkena Dhiya yg duk berbuai2
X pasal2 mak ni jugak di tuduh mendera tau...

Gambar ni semua gigih gi snap jap tadi masa nak sidai baju.
Kalau hati sedang membara aper pun sanggup buat kan?
tambahan blogger separa tegar..hehe
(Sila perhati kedudukan buar dan tempat sidai kain)

Eiiiii...geram sangat
(x pasal2 entry emo tahap gaban, dihari Jumaat yg mulia)


Ni pemandangn 4 tingkat ke atas dari rumah mama nih hah.
Umah maner yg agak kurang ajar tu x tau ler.
Nnti nak letak cctv ler....rakam perbuatan x bermoral nih.
(Ni rasa nak report 999 ni)..aci X?


Susah tau nak handle org xder kesedaran sivik camni.
Tambahan plak yg nak ditegur tu cikgu, uihhh lagi payah..
(dia ngajar subjek sivik kot..tu yg terasa kat batang idung tu)
Kang kita lak kena semula tau..
Alaaa, standard ler duk umah bawah. Tu ler kelemahannya..
(Pandai lak menjawab)
Halooooo...dulu we all duk tingkat 5, nak buang kulit kuaci pun takut tau.
Kesian kat org bawah...Tapi org lain selamber jer buat kat kita.
Jeles ler tu, x dapat duk bawah kan..

Kekadang nak marah jugak kat kementrian sebab luluskan 
design kuarters ni yg ntah aper2..huhu
Arkitek tu pun 1 hal..(tengok..bila marah semua org kena)
Yelah..cuba u oll bayangkan design kuarters ni
umah bawah skali, ada balkoni yg lebih memanjang ke depan dari umah atas 
tapi xder awning...aiiiii...susah nak xplain, nnti u oll datang ler umah i
tengok ngan mata sendiri. Baru u oll mengerti asenya

Nampak x...balkoni bawah tu lebih kedepan.
So kalau orang buang sampah trus masuk dalam pagar org paling bawah.


Kalau rumah sendri dah lama tau pasang awning.
Ni umah pinjam nak wat camner..redha jer lah.
Ingat nak pasang payung macam pasar malam tu ler..

Apa2 pun kesedaran sivik dan moral tu penting utk kita menjalani hidup
bermasayarakat...jangan lah pentingkan diri sendiri.

Kesianler kat mama ni yg kena buat kerja overtime setiap hari tau.
Kang kalau biar jer kat situ, org kta mama pulak yg pemalas.

Camner pun mama tetap buang sampah tu, tetap sapu
Gilos, kalau biar, umah mama ni akan jadi tapak pembuangan sampah haram
tapi time kutip sampah tu, time sapu tu dalam hati ni penuh sumpah seranah
U oll bayangkan kalau sari 2x tersumpah darab 1minggu darab 1bulan
dah lebih 40x kena sumpah..x takut ker, wahai si pembuang sampah. huhu
Mana ler tau, tuhan makbul salah 1nya. x takut ker?????




Nota kaki:
Mama lagi sentap, bangun pagi2 nk siram pokok bunga dalam pasu bunga penuh kertas, dan plastik.
*Ni buat x sabar nak duk umah sendiri nih.....

18 ulasan:

karipapsayur berkata...

payung pasar malam?? hehee. Kanopi kecik beli kat Giant/Mydin? Besar dan bole cover keseluruhan space kan?

Ce try ukur

etiey.com© berkata...

memamg lah sakit hati. tak de kesedaran sivik langsung. macam mana lah rakyat malaysia nak maju, kalau pemikiran tak maju kan...

p/s: kami satu ketika dulu pernha gak bengang dengan jiran, bila daun kering pokok rumah kami termasuk rumah dorang, dipulangkan balik, tapi bila daun pokok dari rumah dia bersepah-spah masuk umah kami... itu apa kes pula? tak tergamak pula nak pulangkan balik.

sudahnya semua ditebang! mongok manusia cam gini!

Bionic women berkata...

Etiey:
uihhh..teruk betoi jiran tu, main pulang2 pulak dah daun kering..huhuhu.sabar jer lah kan??

dyea irdina berkata...

dyea paham sesangat perasaan tu sbb dyea sendiri berhadapan masalah yg sama ngan jiran sampah...hehehhe mesti pernah baca en3 tukan...tp kes awak ni susah skit sbb tak tau sapa yg membuang nya...jdnya kena sabar je la bebanyak

♥MiZz-siHa♥ berkata...

sabor je la kan..tp,mmg sakit ati pon...
umah kt pon sm...jiran sblh umah,selambe je letak paip bung air mesin basuh die dlm msk longkang umah ktorng.dgn tanpa izinnye die meletakkan gelung tu lam longkang umah ktorng...klau x,longkang tu kering je..xde berlumut...nak ckp pon mlas..nnt msm muke plak.

MrS. F!zA berkata...

sabar..sabar.. umah mak kita dlu kt kuarters lama mcm umah eily la..balkoni rumah mak penu sampah sarap..mcm2 brg ada..botol susu, kasut, cawan, smpah..segala mak nenek..ada budak OKU dia campak brg dr atas.

cik chinta berkata...

ni la, kt x kco org, org kco kite..

nureen berkata...

klau dok umah gini mmg mslh smph buang sesuka hati dh lama jd isu.. smpi ada nureen g aparment mewah pon ada siap letak signboard lg "hati2 brg dr atas" pergghhh....

x bleh ek klau kita nk letak awning??? cikit jerr kan kat luar tue...

MamaRifqy berkata...

ala..kesiannyeee..tuh sume keje orang yang mmg tak de tanggungjawab!! bongek punye olang!!!

mummysyafie berkata...

ni rumah quarters putrajaya ke?

kalau kat rumah nor selalu gak jadi camni. esp kat balkoni depan..

tapi paling tak tahan bila ada orang baling pampers siap ada najis lagi kat bawah..kebetulan kena kat atas keta orang..mmg teruk perangai orang camni

ajumohit berkata...

memang tak bermoral betul...geram memang geram kan..rasa nk campak balik sampah tu kt umah dia, tp apa boleh buat bersabar jela...tak pon beli payung besar tu...boleh payung kain kt bwh tu

Monahiryanti berkata...

mmg kurang ajar betul laa..

Wansteddy Tales berkata...

agak kurang ajar jiran eily tu. sama dgn la dgn jiran wan. kita yg tgl kat tgkt bawah mmg selalu la jd mangsa cmni. nk cri salah siapa pn xtau. rumah depan wan tu salu yg tmpt buang puntung rokok. mmg wan xdpt detect siap yg buat. yg musykil tu ngapa la tergamak nk buang sampah kat kawasan umah org ni kan. xde sivik betul!

Puanbee2 berkata...

sabor je le satu plastik di baling nya ..mau kena terjah dek 999 nih

Farra Dhelina berkata...

ya allh..saba je lah kan! mmg takde sivik langsung

e.l.i.z.@ berkata...

alohhh bekeng teh :P

meme soheh, cikgu hop ngajar sivic tu dekki.sbb tu dio tohok sapoh ke bawoh hihihi dekki xdapat umoh bawoh la tu

biar supoh seranoh tu menjadi, br pade muko cikgu tuh

ct N honey berkata...

nanti kalau ada rezeki jgn beli rmh cam ni,beli rmh bunglo ke atau rmh teres..dan hrp2 dpt jiran yg bersopan sikit....

wan nurul hezrina berkata...

sungguh tak berhemah ek..kalau dorg buat cenggini bleh repot jer eily..geram.pentingkan diri jerk