Ahad, 3 April 2011

TEMPAT BERMAIN LAGIKAN DIKENANG

Ramai betul yg tanya tempat apakah itu...
ala gambar yg mama letak dalam segmen WORDLESS WEDNESDAY..

Bukan tempat termenung yea...haha
bukan bilik kecik tempat lepas hajat..


ini ialah bilik mandi..kat depan skit tu ada telaga.
Rumah nenek jauh dari rumah lain, so memang x payah cover2 malu
nak mandi telaga ni..berkemban ajer..haha


Bilik mandi tu arwah aki mama yg buat..
U oll bayangkan ler sendiri..arwah aki mama meninggal tahun 1992
Wujudnya bilik air tu...zaman mama kecik2 lagi memang dah ada.

Arwah aki mama ni, pembersih skit orangnya..
Dia x suka tandas dalam rumah...katanya pengotor..huhu
Masa dia ada dulu, kalau siang hari, kena membuang kat tandas luar.
Tandas dalam rumah tu, utk malam atau sakit jer.
Motifnya..katanya tandas tu dekat dgn dapur..

Memang aki mama akan mandi kat perigi tiap2 hari.
Dia memang mandi air telaga, lagi bersih dari air paip katanya.
Tapi kat dalam rumah tu pun air telaga yg di pam.

So...nak cerita ni...bilik tu adalah port paling popular
utk permainan hide n seek, masa kecik2 dulu..hahahaa..
Dulu ada pokok lemon besar kat tepi bilik mandi tu tapi dah mati dah
Pastuh, bahgian belakang tu ada 1 papan yg paku tercabut
so kalau agak2 Si pencari tu dah ada area bilik tu,
cepat2 keluar ikut belakang..bila kadaan selamat..
masuk balik..hahahaha....memang xkan jumpe ler
Rahsia baikkkk punyerrrrrr....

Mama memang duduk ngan tok ngan aki..
so mama ler yg tau rahsia tu..
sepupu sepapat yg datang skali skala tu
mana dowang tau kondisi bilik tu..haha.

Nota kaki:
Kalau boleh undur masa, nak undur ke zaman kanak2...
masa tu x payah pikir masalah dunia..huhu


Tetiba teringat...bestnya mandi air perigi...
kalau tengahari tu...dengar air yg di timba tu..nimat sungguh

10 ulasan:

MRS. K berkata...

umah tok kite dlu pon jamban kat luar. rasanya rumah dulu2 mmg jamban kat luar.. tak heran pon orang zaman dulu takde nak ngendap ke hape kan...

orang zaman skang ni jer yang mata keranjang.. pantang nampak..huuh

sue a.k.a umi akif berkata...

klasik ;)

Monahiryanti berkata...

ishh, betul laa elly..
best tau mandi air perigi..
erkk, mcm aku pernah je mandi air perigi kan?
hahaha..

MrS. F!zA berkata...

kecik2 dlu kalo main hide n seek org tua2 marah..takut lgsuir sorokkan..hakhak..

Lelord berkata...

bestnya mandi air telaga...sejuk

Citarasa Rinduan berkata...

bestnya bila mama dhiya syer entry semasa kecil2..
kampung belah mak ayu pun ada bilik air yang jauh..sebab orang2 dulu tak suka bilik air dalam rumah

tapi..sangat2 sedih bila rumah atok tak ada lagi sebab family belah mak tamo duduk rumah tu..
so tak adalah kenangan untuk ayu


PS: zaman kanak2 memang semuanya indah2...

aS_c0mei berkata...

teringat umah tok aku...sama la,bilik air kecik depan telaga.air dalam rumah pon pam dari telaga.ishh..rindu la zaman kecik2.seriously!heheh...

Mama Hanim berkata...

sentimental value tu eily.. untung eily sempat snap memori cmtu.

Monahiryanti berkata...

owhh, baru teringat kat kampung dulu pun ada perigi.. tapi kalo nak mandi perigi kena tunggu mak.. mak takut jatuh dalam perigi tuh..

kayyana berkata...

zaman kanak-kanak yg paling best kan.. ingatkan tempat berangan.. hehehe